solidariteit.reismee.nl

Olijvenplukken op een van de mooiste plekken in Palestina.

Olijvenplukken op een van de mooiste plekken in Palestina.

Om 6 uur met een busje naar een verzamelplek en daar met een hele familie naar het veld met de olijfbomen. Achter in een vrachtwagen op kussens .Een speciale ervaring zo smorgens vroeg. Gelukkig niet de omgeving kunnen zien want anders was ik echt hysterisch geworden. Via een onverharde weg de heuvel op, zeer steil en vol met keien. Uitzicht was prachtig maar ik had het kunnen missen , wat een angst om naar beneden te pletteren met vrachtwagen vol met olijven en al. Eerst een uitleg gekregen over het gebied. Een weids gebied met een hekwerk van prikkeldraad, gevolgd door een meter of 30 grind en dan weer een hekwerk van prikkeldraad . Elke ochtend rijdt er een wagen langs om het grind te egaliseren en te controleren op voetstappen. Voetstappen van indringers. Achter het hekwerk liep een weg naar boven, naar de top van de heuvel. In de verte zag je de nederzetting. Een militaire jeep reed regelmatig langs maar kwam niet naar ons toe. Het hekwerk staat op het land van de boer en achter het hekwerk ligt nog veel land wat onbereikbaar is voor de boer. Niet alleen hij , meerdere boeren in het gebied kunnen hun land niet bereiken en daardoor ook niet bewerken. Dieren zoals herten en wolven zie je niet meer, zij kunnen de muur niet over . Slangen en schorpioenen zijn er nog steeds maar niets gezien. Wel een herder met zijn geiten en schapen, hoe die toch zo hoog kwamen, geen idee. Een kijkje genomen en geprobeerd het werk van de herder te evenaren, dit met zeer matig resultaat maar wel met een jongen van 13 die niet wist of hij moest lachen of kwaad worden.Nogmaals, het uitzicht was geweldig, adembenemend.De bomen hadden hier heel veel olijven, in tegen stelling tot de bomen gisteren. Met een hele familie hard gewerkt, lunch gedeeld en met z'n allen in de schaduw geslapen. De kinderen die mee waren en in het begin onwennig reageerden werden steeds vrijer en hielpen mee met het verzamelen van olijven. Leuk om ze ook zo met elkaar bezig te zien. 3 jonge mannen met een behoorlijk overgewicht liepen te sjouwen met kleden om onder de bomen te leggen, of de zakken te vullen en in de vrachtwagen te zetten.Een van de jongere jongens, 14 jaar hielp ik met het eten, wassen van de tomaten en komkommers. Ik had hierdoor een streepje voor en hij liet mij een hele oude grot zien. Vlak voor het donker het resultaat van de dag ingeladen, zakken vol met olijven,goed voor vele liters olijfolie. Terug kon ik op de achterbank zitten, op die manier van het uitzicht genieten(in de stress schieten) en krampachtig mijn buurvrouws hand vast houden. De zon ging onder en de maan kwam op, ongelooflijk wat mooi.Men mag geen weg aanleggen die goed berijdbaar is, zou denk ik ook een hele klus zijn om zo hoog een goede weg aan te leggen. Was blij dat ik het overleefd had en niet in een gekantelde vrachtwagen ergens tussen de olijven lag.

Na een goede nachtrust vroeg op om naar checkpoints/militairen te gaan . Deze zijn rondom de scholen en iedereen die de checkpoints passeert naar school wordt geteld. Kinderen, volwassenen ,alles gesplitst op leeftijd, en sekse. Onderwijzers apart Ook de mensen die door militairen worden gestopt en naar identiteitsbewijs gevraagd wordt of hun kleding omhoog moeten doen. Al deze cijfers worden gebruikt door meerdere NGO.s en hun beleid wordt daarop afgestemd. Kinderen in hun mooie schooluniform, gekamde haren en grote rugzakken. Soms gaat er een militaire jeep voor de uitgang van de school staan zodat kinderen niet naar huis kunnen.Scholen die met traangas worden beschoten of met stinkend water is geen uitzondering. Vlak bij de school was een hek die de straten van elkaar scheiden. De straat was alleen voor joodse weggebruikers. Leveranciers van brood kunnen ook niet met hun auto passeren dus hangen brood voor de winkel om de hoek aan de deur van een winkel aan de andere kant van de weg..Rond 12.30 uur weer hetzelfde, nu waren de kinderen niet slaperig maar druk en soms onaardig tegen ons. Tja, weten zij veel wat wij daar doen(denk ik) Onderwijzers weten het wel, misschien in de klassen eens gaan vertellen waarom mensen zoals wij daar staan. Hebron is de plek die je zou moeten zien, schaamteloos wat daar allemaal gaande is. Ik denk dat je alleen zulke dingen kunt doen als je anderen niet als mens zit. Een weggetje vol met puin en viezigheid alleen voor Palestijnen naast een weg die prachtig aangelegd is. Wegen waar Palestijnen niet mogen lopen of rijden, Israeli wel en dat doen ze ook. Met grote snelheid rijden ze over straten waar (school)kinderen rond lopen.Regelmatig worden er kinderen dodelijk geraakt door auto's van kolonisten. Samen met een andere vrouw door de politie aangehouden, we moesten ons paspoort laten zien en hebben ons constant gevolgd in diverse auto's. Vanaf vanavond is het een week vakantie voor joodse Israeli. Velen zullen dan ook Hebron bezoeken. De voorbereidingen zijn in volle gang, een complex is in beslag genomen en gebruikt als militaire basis. Nogmeer hekken op straat om de Palestijnen te scheiden van de bezoekers die door militairen en politie worden beschermd. Wij hebben lijst met zeer agressieve kolonisten die Palestijnen maar ook mensen van NGO's bedreigen, bespugen en erger. Kolonisten hebben een lijst met foto's van activisten, deze activisten worden bedreigd met van alles en nog wat. Soekot of Loofhuttenfeest is een joods feest dat zeven dagen duurt en waarbij wordt herdacht dat de Israëlieten (de voorouders van de Joden) veertig jaar lang in de Sinaïwoestijn onder de bescherming van God rondtrokken waarbij ze verbleven in tenten of hutten.(wikipedia) Ja als je veertig jaar lang door god beschermd werd, dan wordt je ook beschermd tijdens je misdaden jegens Palestijnen of zie ik het verkeerd? Door de eeuwenoude straatjes gelopen die altijd wel ergens bij een checkpoint uitkomen. Prachtige oude huizen zijn vernield om 38 seconden eerder in de synagoge te zijn. Straks nog even een tour door Shuhada street http://www.theatlantic.com/international/archive/2014/06/the-shame-of-shuhada-street-hebron/372639/. Het zal daar steeds drukker worden met militairen en kolonisten die komen bidden en vakantie vieren. Na de vakantie gooien zij hun troep over het hek op de toch al met vuil overladen weg. Of je nou met een kinderwagen of rolstoel er overheen moet, maakt niets uit. Geen andere mogelijkheid dan alleen die weg. Vorig jaar zijn hier veel jongeren gedood, gedood omdat ze geen Hebreeuws verstonden, dus het commando niet begrepen, jongeren die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren en jongeren die al dan niet een aanval met een mes hadden gepleegd. Een ding heb ik geleerd, als iemand gewond is, ga hem niet helpen want je wordt gelijk beschoten.Als je blank bent misschien minder snel maar de Italianen die nog al donker zijn, worden snel aangezien voor Palestijnen. Wat zal de komende week de bevolking van Hebron brengen?

Wat informatie over het vernietigen van (olijf)bomen en in beslag nemen van land. Eens kijken wat de christelijke partijen, VVD en PVV zouden doen als hun bomen in hun tuinen worden vernietigd en wij hun huis in beslag nemen of op hun dak een uitkijkpost plaatsen.

Heleen

Aangrijpend José! Pas goed op jezelf!

Corrie van der Hart

Heel aangrijpend verhaal weer. Ik zou het aan al die christenen willen laten lezen die kritiekloos achter Israel staan. Maar ik heb helaas te weinig van die lui als fb-vriend.
Pas goed op jezelf José

Wim Lankamp

Duidelijk; ik zal dit opnemen in de mailing van de Palestinawerkgroep van de FNV!

jole

Geweldig Wim, hoe meer mensen het lezen ,hoe beter het is.

Paul Lamp

Beste José,

Ook nu weer alle lof zoals jij je reis verslaat. Pas echter op dat er geen zionistisch taalgebruik of mythen insluipen, zo gemakkelijk i.v.m. ons zionistisch gekleurd onderwijs. Ook het landkaartje ziet er zo uit. Landen als Israël, Egypte, Syrië en Libanon zijn duidelijk vermeld, de naam Palestina ontbreekt volledig. Toch is Palestina door de VN als staat erkend. Dat Nederland dit nog niet
wil doen, doet niet ter zake. Ook de vermelding dat de Palestijnse boeren hun ' buit ' binnenhalen i.p.v. hun oogst, geeft de indruk dat ze het stelen, terwijl het van hen is.
Verder zijn de Israëlieten niet de voorouders van DE joden, maar van bepaalde joden die hun roots in het Nabije Oosten hebben. De meeste Israëlische joden komen n.l. uit Europa of Amerika die in de 8ste eeuw, of later, het Joodse geloof hebben aangenomen. Zij HEBBEN GEEN iSRAËLITISCHE VOOROUDERS!
Dit is geen scherpslijperij, maar mythebestrstrijding.

jole

Paul, ik schrijf met een licht gevoel voor humor, bedoelde niets met buit binnen gehaald. Je hebt gelijk ,dat lijkt op stelen.verder schrijf ik wat ik op de muur zie staan, niet mijn woorden.Dank voor je reactie.

annemiek van dorp

Hoi Jose, bedankt voor je verslag(en)ik lees ze met aandacht. Goed om op zo'n manier een inkijk te krijgen in het dagelijkse leven van de Palestijnen en de obstakels die ze tegen komen. Zeer schrijnend. Lieve groet, Annemiek v.D

sonja z.

Hi José, goed verhaal, wat een misère daar. Pas op jezelf joh, groeten,
Sonja

Sandra

Hee José, heb je extra fotoruimte voor je weblog nodig? Of heb je voldoende?