solidariteit.reismee.nl

De enige democratie in het MO?

De enige democratie in het MO.

Wij weten natuurlijk heel goed dat Israel de enige democratie in het MO is en dat wij " het Westen" gedeelde waarden en normen hebben.Dit schrijvende bekruipt mij het gevoel dat democratie in verval raakt. Welke democratie sluit hele wijken af voor bewoners en laat wel 100 bussen de wijk in rijden om bezoekers af te zetten. Bezoekers aan het loofhuttenfeest wat op bezet Palestijns gebied plaats vindt. Onderwijzers die zenuwachtig rondlopen , bang dat de kinderen niet snel genoeg de weg oversteken en geraakt worden door een bus of militaire jeep. Kleine kinderen hebben echt geen idee wat er gaande is, oudere kinderen wel. Jongens doen altijd wat stoer een dat moest een jongen bekopen met het apart genomen worden door militairen. Zijn tas werd geopend en hij moest zijn handen tegen de muur zetten en werd zo gefoulleerd. Dit alleen maar omdat hij ruzie had met een klasgenoot. Na afloop was hij voor de jongere jongens natuurlijk de held van de dag. Voor hem is het nu goed afgelopen, rapporten wijzen uit dat heel veel kinderen gearresteerd worden en verklaringen in het Hebreeuws moeten tekenen. Kinderen overzien de gevolgen van hun daden niet, handelen impulsief en dat kan ze maanden cel opleveren. Maanden cel, mishandeling, geen bezoek van ouders etc. Zou de enige democratie in het MO weer honderden kolonisten door de Souk laten lopen of staat er iets nieuws op het programma? Na de tweede schoolronde opweg naar het apartement. Op de hoek van de straat stond een grote militaire jeep en de straat links en rechts was afgesloten. Sluipschutters op het dak en verschillende eenheden op de hoeken van de straat. De gehele winkelstraat was afgesloten voor Palestijnen. Groepen kolonisten gingen de straat in ,gingen naar een of andere heilige plek, leek wel een apartement en geen tombe of wat dan ook. Kan niet vinden wat er nou zo heilig was.. Alle winkels in de straat waren gesloten en er was geen Palestijnse auto te zien. Alleen in hoge uitzondering mocht je na het tonen van je identiteitsbewijs en je tas, door naar je huis. Verder moesten mensen omlopen , geen vriendelijke vraag maar een bevel.Natuurlijk verstaan Palestijnen in Hebron over het algemeen geen Hebreeuws, alsof de militairen dat niet weten. Heel veel mensen kwamen kijken naar wat er gaande was, het leger duwde hen terug de straat in. Met getrokken wapens,klaar om te schieten. Wij maakte zoveel mogelijk foto's en films en merkte dat ook op ons de wapens gericht werden. Ja, solidair moet je zijn in een democratie. De kolonisten maakte foto's van elkaar met de jeeps en militairen op de achtergrond. Het leek wel alsof het leger wilde zeggen" zie je nou wel, wij beschermen jullie tegen die bloeddorstige Palestijnen, zij willen jullie de zee in drijven of hier ter plekke de keel doorsnijden. Waarom zou je ander dan het halve leger op een plek hebben. Ook de kolonisten keken rond, o gelukkig, zelfs vanaf het dak worden wij beschermd. Kolonisten zwaaide met Israelische vlaggen, sommigen zwaaiden naar de toeschouwers van het dramatische toneelspel, sommigen gehaast, sommigen op hun gemak. Alles hier is van ons en wij zijn de baas. Het heel lang heel gespannen en gevaarlijk. Jonge pubers die gaan zich natuurlijk heel snel vervelen en gaan een beetje lopen treiteren, kiezelsteentje hier , flesje daar. Niets maar dan ook niets wat ook maar iemand in gevaar had kunnen brengen. Het leger legde gelijk aan, wapens op jeep of muurtje en kijken of je klaar was om te raken. Er is aan het eind geschoten, of het rubberkogels of echte kogels waren, geen idee. Geoefende mensen kunnen het verschil horen. 1 geluidsbom is er afgeschoten, genoeg om je in de lucht te laten springen. Na 5 uur alles afgesloten te hebben en voor de veiligheid van alle illegale kolonisten gezorgd te hebben, trok het leger zich terug.De rust was wedergekeerd. De gekte was voorbij. Was het nou echt de bedoeling om de kolonisten het idee te geven dat de Palestijnen bloeddorstige moordenaars zijn die voor niets en niemand uit de weggaan, dat je daarom je AK47 of wat dan ook, op kinderen moet richten. Om uren klaar te staan /liggen om te schieten? Om journalisten het werk onmogelijk te maken en als volwassen militairen en leiders van de club terug te filmen, kusjes in de lucht te geven aan mensen die foto's maken? Werkt een democratie zo, bombarderen wij landen om deze vorm van democratie te introduceren? Wat een dag, wat een dehumanisering van de Palestijnen.

Mag ik dan misschien toch kiezen voor een dictatuur, dan weet ik waar ik aan toe ben?

sonja

Hi,
Jemig wat een verhaal. Ik ben van plan vanavond in de pen te klimmen nav een artikel over het bezoek van van der Staaij aan Hebron. Mag ik daarin ook een paar observaties van jou gebruiken? Ik zal je niet met name noemen,

jole

Natuurlijk mag dat, graag zelfs.