solidariteit.reismee.nl

Israëlisch muur versus Berlijnse muur.

In heel de wereld is aandacht voor de sloop van de Berlijnse muur en de eenwording van Duitsland. Kaarsen werden opgestoken voor een ieder die naar vrijheid zocht en in die zoektocht is gedood. Staande ovatie kreeg voormalig leider van de Sovjet-Unie, Michail Gorbatsjov van de voorzitter van het Europees parlement de Duitse sociaaldemocraat Martin Schulz en andere aanwezigen. Bondskanselier Angela Merkel sprak van een boodschap voor de wereld: 'Dromen kunnen bewaarheid worden.' Zij noemde de gruwelijkheden in Irak, Syrië en Oekraïne maar vergat andere landen zoals Israël. Beelden over het graven van tunnels van Oost naar West en andersom gaan de wereld over, het communisme wordt gezien als een donkere periode voor vele landen en hun inwoners. Bedenk eens hoe de muur op Palestijns grondgebied gebouwd is, hoe dit het leven van velen onleefbaar maken, hoe zij zijn verworden tot gevangenen zonder rechten en hoe het leven in Gaza is waar dezelfde tunnels worden gebouwd om te zoeken naar vrijheid. Geen enkele vrijheid gaat gepaard zonder slachtoffers, niet in Berlijn en niet in Palestina/Israel. Muren behoren afgebroken te worden, Palestijnen hebben net zoals de Oost Berlijners het recht om vrij te reizen, burgerrechten, vrij recht om zich waar dan ook te kunnen vestigen en vooral op veiligheid.

Het maakt mij boos en vindt dat de aandacht ook op deze muur en deze onderdrukker gericht moet worden. In tegenstelling tot afwijzing van onderdrukking en de muur, koopt Israël van de zelfde bondskanselier Angela Merkel, onderzeeërs die kernkoppen kunnen afschieten zonder naar de oppervlakte te hoeven komen. http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/israel-voegt-kernwapens-toe-aan-duitse-onderzeeer~a3265373/ In 2017 worden onderzeeër 5 en 6 geleverd en Duistland betaalt 1/3 van de miljardenopdracht als 'Wiedergutmachung' voor het leed wat de joden is aangedaan in WO2.

Wordt er in het Europees parlement met dubbele maten gemeten en is men bang om stelling te nemen tegen Israël?

Ook in Palestina hebben mensen massaal geprotesteerd tegen de muur maar voor hen zullen er geen kaarsen opgestoken worden. Men wil een wet aannemen dat een ieder die stenen gooit tegen de muur of onderdrukking 10 jaar gevangenis kan krijgen en als men schade heeft toegebracht kan men 20 jaar straf krijgen. De zoektocht naar vrijheid en gerechtigheid wordt zwaar bestraft en met harde hand neergeslagen. Een ziekenhuis is bestookt met traangas en stinkend water en militairen hebben een patient meegenomen die verdacht wordt van het gooien met stenen.

De strijd voor vrijheid kan betekenen dat je vanuit Jeruzalem naar Gaza wordt gedeporteerd of je staatsburgerschap wordt afgenomen. Dit geldt natuurlijk niet voor kolonisten die wel alle vrijheid om zich waar dan ook in Palestina/Israel te mogen vestigen, vernielingen mogen aanrichten, Palestijnen kunnen aanrijden en daar geen straf voor krijgen, zij staan boven elke wet, of ze nou uit Amerika komen of uit Rusland, voor hen gelden andere wetten.

Palestijnen lijken wel bezoekers aan hun eigen land.

De laatste dag in Jeruzalem heeft heel duidelijk gemaakt hoe de situatie in Palestina/Israel is. Heel vroeg waren diverse ingangen tot de oude stad afgesloten door vele militairen en speciale troepen. Wegen waren afgesloten om te voorkomen dat de moslims naar de tempelberg gingen om te bidden. Bussen vanuit het land werden tegen gehouden en terug gestuurd. In Palestina vonden overal demonstraties plaats. Ik zag een fotograaf en vroeg hem naar zijn werk, hij was een inwoner van de oude stad en fotografeerde de situatie. Hij nam mij mee naar de oude stad waar het rustig was. Uren hebben wij in zijn winkeltje gepraat over zijn werk als journalist en fotograaf. Over zijn verblijf in Engeland en zijn tentoonstellingen die hij daar heeft gehouden over de bezetting van Palestina door de Britten. Zijn perskaart is niet vernieuwd door Israël en de PA. Te kritisch voor beide partijen daar hij ook de corruptie van de PA aan de kaak stelde en zeer kritische stukken schreef. Na een tijdje dachten wij schoten te horen en zijn gaan kijken, overal was het rustig en de militairen leken zich terug te trekken. De oudere Palestijn ging weer aan het werk en ik vervolgde mijn weg door de stad. Aan het eind van de middag werd het bal in de stad en de omringende wijken. Er werd geschoten met traangasgranaten, rubber kogels en stinkend water werd ingezet tegen demonstranten en hun huizen. Op het zelfde moment liepen honderden joodse gelovigen rustig naar de klaagmuur op te bidden, er leek niets aan de hand, vrijwel niemand keek verontrust door het wapengekletter. De werknemers van de Palestijnse winkeltjes hadden ondertussen al ongeruste telefoontjes van huis gekregen over de vrouwen die met de kinderen naar veilige wijken probeerde te komen. Dit geweld heeft tot midden in de nacht geduurd. Op een gegeven moment werd ik toch wel heel nieuwsgierig en heb mij zo aangekleed dat ik bij twijfel of gevaar gelijk kon wegrennen. Rugzakje mee i.p.v. handtas en wijde broek verwisseld voor een strakkere broek die niet in de weg zou zitten bij het rennen. Langs de verschillende ingangen van het grote complex gelopen en rook het traangas en het stinkende water. Het leek rustig, heel rustig en vervolgde mijn weg. Op een gegeven moment toch maar een ingang in gelopen daar ik anders wel heel ver moest lopen en het al flink donker was. Ik was beland in de moslim wijk waar alles donker en leeg was. Leeg op enkele voorbijgangers en vele speciale troepen met rijen traangas op hun uniform, klaar voor gebruik. In het donker kon ik mij absoluut niet oriënteren en heb een paar keer de weg gevraagd naar mijn hostel. Een oudere man zei mijn kant op te moeten en liep met mij mee. Tijdens het lopen heb ik zijn hele levensverhaal aangehoord en het verhaal over zijn woonplaats. Hij zei in Silwan te wonen waar christenen, moslims en joden vriendschappelijk naast elkaar wonen. In welk Silwan woonde hij, Silwan in Argentinië of een of ander, ander land? Op het moment dat hij dit zei werd er heftig gevochten in de wijk en waren er flink wat gewonden gevallen. In een andere wijk waren 30 gewonden en 4 getroffen door rubberen kogels in het hoofd. Al deze protesten hebben te maken met o.a. de oorlog in Gaza, het doden van Palestijnen zonder proces en het betreden van de Al-Aqsa moskee. Onder begeleiding van het leger betreden extreem rechtse kolonisten de moskee. Militairen die met schoenen de heilige plek betreden, heilige boeken beschadigen en traangas in de moskee afschieten, dit alleen om de kolonisten tot dienst te zijn. Volgens de kranten zouden Palestijnen met vuurwerk en stenen zijn gaan gooien. Hoe dat mogelijk is weet ik niet, politie wist dat de extremisten kwamen en zouden natuurlijk de Palestijnen controleren. Een Palestijn is toen op een groepje burgers ingereden en bij het uitstappen dood geschoten i.p.v. gearresteerd. De protesten die op de gehele gebeurtenissen volgden werden met veel geweld beantwoord. Ik vergeet te melden dat er een aanslag is geweest op een extreem rechtse kolonist die het beheer over de tempelberg en de moskee in Israëlisch handen wil hebben. Stel je voor de moslims het beheer over het Vaticaan en al hun kerken willen hebben, de christenen en vele anderen zouden des duivels zijn en alle middelen inzetten om dit te voorkomen. Stel je voor dat een moslimorganisatie de gebedsdiensten zou beperken voor mannen onder een bepaalde leeftijd of helemaal verbieden, ja stel het je maar voor hoe Geert Wilders en zijn vrienden zouden reageren.http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2014/11/nieuwe-rellen-op-de-tempelberg-door.html

Ik vergeet dat ik aan het schrijven was over mijn wandeltocht, aan het eind van de tocht kwamen militairen hard voorbij gerend en vrij snel volgde schoten. Ik was op plaats van bestemming en ben weer gaan zitten bij het beroemde koffietentje om het laatste nieuws te horen. Een man kwam bij mij aan het tafeltje zitten en vertelde dat hij gevlucht was uit zijn pizzeria. Zijn zaak lag midden in het gevecht tussen zoekende naar vrijheid en gerechtigheid en militairen. Toeristen renden de zaak uit en hij er achteraan. Samen een glas wijn gaan drinken aan de overkant van de wijk, een wijk vol met luxe winkels, prachtige straten en gebouwen. Geen spoor van ongerustheid, angst of verdriet alleen een traditionele joodse man die achter een kinderwagen liep en zijn been optilde. Hij liet een harde wind die goed te horen was, een wind op de wereld die niet zijn wereld is, zou dat de betekenis zijn geweest?