solidariteit.reismee.nl

Abu Dis

Abu Dis

Met een busje naar Abu Dis. Abu Dis behoort eigenlijk tot Jeruzalem maar is sinds 2004 afgesneden door de muur .Vanuit Jeruzalem zou je in no time in Abu Dis kunnen zijn maar nu moet je meer dan een half uur omrijden om de wijk te bezoeken. Een muur die dwars door de straten loopt en het een zeer troosteloos beeld geeft. Het weer zat niet mee, het goot pijpenstelen waar geen regenjas tegenop kon. Overal taxibusjes en auto’s die stonden te wachten om de studenten van de universiteit te vervoeren naar huis of elders. De weg stond blank van het water en auto’s moesten uitwijken voor de enorme plassen die zich verzameld hadden op het wegdek. In een koffietent heerlijke koffie gedronken en in gesprek geraakt met jonge studenten. Zij vertelde over hun leven en hun studie/werk. Een van de studenten had in Duitsland gestudeerd en sprak goed Engels, zij vertelde over het leven in Palestina en welke impact de muur op haar leven heeft. Ze kan niet meer naar Jeruzalem terwijl dit eigenlijk op een steenworp afstand ligt. Vanuit de gehele wereld kan men naar Jeruzalem maar zij en haar buurtbewoners niet. Over haar leven in Duitsland en de verschillen in het leven daar en in Abu Dis. Over het trouwen en de controle vanuit de gemeenschap en de vrijheid in Duitsland. Allemaal heel open en bijzonder.(Volgens mij hebben zij ook een ander identiteitsbewijs wat de bewegingsvrijheid ernstig beperkt) Een andere student gaf Engelse les en studeerde, was getrouwd sinds enkele weken en toonde trots haar trouwfoto’s. Jurk 1,2,3, 4 en haar trouwjurk. Gelachen over de prijs die mannen e.v.t. voor mij zouden betalen voor jurken en bruiloft. Haar zwager die ook studeerde mengde zich na zich eerst afzijdig gehouden te hebben in het gesprek en liet zijn foto in pak zien. Met hen langs de muur gelopen waar sinds een week nog het vuur lag te smeulen na een protest. Ook de protesten in Abu Dis worden opgevolgd door traangas en geweld. Dagen na protesten worden jongeren van hun bed gelicht en gearresteerd. De ene muur liep over in een andere muur die voor een andere afsluiting van de wijk zorgde, hier had men geprobeerd de muur kapot te slaan en de getuigenis van deze poging was goed te zien. Verder lopend kwamen wij bij een prachtige kerk die op dat moment werd bezocht door toeristen. Toeristen die geen weet hebben van de gebeurtenissen verderop in de wijk . Brazilianen die het kerkje kwamen bezoeken en daar een gebed deden en weer verder gingen. Naast het kerkje stond een moskee en daarnaast weer een kerkje. Een vredig gezicht naast het monster van de muur. Er is veel te schrijven en te vinden over Abu Dis maar wij zijn er maar even geweest en hebben de hartelijkheid van de Palestijnse jongeren mogen meemaken. Iets wat je niet meemaakt als je met een georganiseerde tour langs alle religieuze plekken gaat.

kees wagtendonk

Hoi José,

Je schrijft over het monster van de muur. Vandaag is het 25 jaar geleden dat er een eind kwam aan die andere muur, maar er zijn nog veel meer muren. Bv de muur in Noord Ierland, Belfast tussen katholieken en protestanten. Een hele interessante uitzending zagen we daarover eergisteren, vrijdagavond 7 november TV 2, 21.05 - 22.00 u. Menno Bentveld van Vroege Vogels is de bedenker. Er volgen nog 5 uitzendingen in de komende 5 weken. Moet je zeker kijken!
groet, Kees en Nora

jose M

Kun je nog in contact komen met Rima Najjar, docente Engels en woonachtig in Abu Dis? Ik volg haar op facebook omdat ik haar visies graag lees.

Paul Lamp

Ha José,

Goed verhaal, ik stuur het aan wat ' onwetenden ' door.
Misschien een kleine tip, wat jij de tempelberg noemt is voor Moslims de Haram al Shariff. Dat zou ik altijd gebruiken met tussen haakjes voor de imbecielen, (tempelberg). Er staat namelijk helemaal geen tempel daar en volgens veel archeologen heeft er op die plek zelfs nooit een joodse tempel gestaan. Het bewijs is namelijk nooit gevonden, al doen de Israëliërs al enige tijd uiterste moeite om het te vinden, met gevaar voor instorting van de Al Aksa moskee,die behoort tot het werelderfgoed. (UNESCO).