solidariteit.reismee.nl

Einde van Palestina?

Hallo allemaal,

In het laatste verslag wil ik mijn laatste dag met jullie delen en voor mensen met weinig kennis een klein beetje uitleggen wat er in het verleden en nu gebeurt is.

Ik begin met het plukken , met een groep olijfplukkers naar Jabā€™a gegaan, een veld tussen de nederzettingen en dennenbomen, gepland door het Joods Nationaal Fonds om daarmee land van de Palestijnen mee in te nemen. Er waren Palestijnse boeren en familieleden aan het plukken en onze groep van ongeveer 30 mensen kwam hen versterken. Jong en oud gingen aan de slag, in ,onder en tussen de bomen werden velen olijven geplukt. Als je over het land keek, zag je aan alle kanten nederzettingen liggen, nederzettingen op Palestijns grond gebied. Enkele maanden geleden zijn er 500 olijfbomen vernietigd en de stronken met zuur bewerkt, zuur om te voorkomen dat de bomen weer zouden gaan groeien.

Een Palestijnse boer is zo mishandeld ,dat hij hersendood is, niemand is gearresteerd. Om de 600/700 meter staat een waterpomp die niet toegankelijk is voor de Palestijnse boeren, geen druppel krijgen zij. Als je over de wegen naar Palestijnse dorpen of steden rijdt ,dan zie je overal IsraĆ«lisch vlaggen hangen, vlaggen op Palestijns grondgebied ,dit enkel en alleen om te provoceren en te laten zien,ā€ wij als kolonisten gaan niet weg, wij zullen jullie land innemenā€. Tijdens het plukken heerlijke thee en of koffie gekregen en na het plukken een lekkere maaltijd van rijst, kip en salade. De familie was blij met onze hulp, kinderen nieuwsgierig naar de buitenlanders en wij , wij waren enthousiast en verbaast over zoveel onrecht. Water wat niet toegankelijk is voor Palestijnen op hun eigen land, voor hun eigen bomen. Nederzettingen die als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten en een grote bedreiging zijn voor de Palestijnen en hun land. Vorige week las ik nog ,dat een landbouwproject wat wij als Nederland subsidiĆ«ren ,ernstig bedreigd wordt, bomen zijn kapot gemaakt en het kolonisten willen het land innemen. http://www.councilforthenationalinterest.org/israelpalestineconflict/missingheadlines/item/1031-israel-hands-palestinians-demolition-orders-for-wells-green-houses

Het leger steekt geen poot uit en laat de kolonisten hun gang gaan. Daar gaat belastinggeld, ontwikkelingsgeld waar deze regering van zegt dat niet goed gebruikt wordt, zal men er herrie over gaan maken? Het bos wat door het Joods Nationaal Fonds aangelegd is,lag naast de weg ,langs het Palestijnse dorp, maar is niet voor hen toegankelijk. Een deel van de groep, was naar Hebron geweest ,men heeft daar o.a. een school bezocht waar de levering van schoolspullen door het Israƫlisch leger tegen gehouden. De groep die de volgende keer Hebron zou gaan bezoeken, zouden schoolspullen inslaan en tijdens de excursie, afleveren bij de school. De laatste dagen ,las ik berichten dat de scholen in Hebron worden aangevallen en personeel/leerlingen lastig gevallen worden. Onderwijs moet voor een ieder toegankelijk zijn, veilig en verzekerd, dit lijkt in Palestina geen zekerheid te zijn en zeker niet in Hebron. Te gek voor woorden, geen artikel in Nederlandse kranten, geen kamer vragen, geen ophef , helemaal niets.

Na het plukken van olijven zijn wij naar Badil gegaan voor een lezing over Palestijnse vluchtelingen.

www.badil.org

Hier kregen wij een prima presentatie over de hoeveelheid vluchtelingen, vluchtelingen binnen/buiten Israel /Palestina/wereld en de eisen die de vluchtelingen hebben.

Men heeft een prima boekje uitgegeven, waar ik enkele cijfers en feiten zal beschrijven.

Er bestaan vele Palestijnse vluchtelingen, Palestijnen die tijdens de Nakba( catastrofe) tussen 1947-1949 gedwongen zijn te vertrekken , te vertrekken naar buurlanden of binnen Palestina( Brits Mandaat gebied en na uitroepen van de staat Israƫl)

750.000 Palestijnen zijn gedwongen te vertrekken van huis en haard, meer dan 500 Palestijnse dorpen zijn vernietigd. Vluchtelingen werden gedwongen ,door vernietiging van huis en land ,te vluchten, of van de West Bank naar Gaza, zonder het recht op terugkeer, en anders om. Vluchtelingen die terug keerden naar hun dorpen , werden als nog gedwongen te vertrekken en hun land en huizen werden ingenomen. (Op 4/5 mei plaatsen mensen in Amsterdam teksten op hun raam, dit was ooit een woning van joodse bewoners, kunnen wij dit ook andersom voorstellen?) Een deel van de Palestijnse vluchtelingen kwamen terecht in vluchtelingen kampen, met het idee daar enkele weken te blijven. Deze mensen wonen er nog steeds op de zelfde plek maar met een enorme populatie groei.

Aan het eind van 2008 waren er ongeveer, 7.1 miljoen Palestijnse vluchtelingen,67% van de 10.6 miljoen Palestijnen, wereld wijd, zijn vluchteling.

Israƫl ging in 1948 niet akkoord met de UN verdeling , men wilde een land voor mensen zonder land, in een land zonder mensen. Dit deden zij op verschillende manieren,

1 verdrijving en vernietiging van eigendommen en dorpen,

2 vermoorden van mensen waardoor anderen op de vlucht sloegen,

3 deportatie van mensen.

Ilan Pappe heeft dit heel goed beschreven in het boekā€ de etnische zuivering van Palestinaā€

Obstakels voor Israƫl en de door hen bedachte oplossingen,

(Het land werd in 1948 bewoond door Palestijnse en joodse bewoners, 97 % Palestijns en 3 % joods)

1 het land werd bewoond, hoe krijgen wij hen weg?

2 hoe komen wij aan land?

3 hoe komen wij aan joodse inwoners?

Israƫl bedacht diverse oplossingen om aan land te komen,

Men bedacht de afwezigheid van bewoners, dat was makkelijk daar men de Palestijnen verbood om terug te keren naar hun land/dorp.

Het Joods Nationaal Fonds plantten bomen op Palestijns grondgebied en verbood Palestijnen dit land te bewonen/betreden.

Men bracht 600.000 joodse mensen naar Palestina en verdreef de Palestijnen uit hun dorpen en geeft, tot nu toe, elk persoon die claimt ā€œjoods ā€œte zijn het recht op terugkeer naar IsraĆ«l.

Palestijnen hebben dit recht niet, Palestijnse vluchtelingen die wereldwijd terecht zijn gekomen, kunnen niet terug.

Het Joods Nationaal Fonds is opgericht in 1902 op initiatief van de Nederlandse Zionistenbond (NZB). Deze bond had net als elders in de wereld, in navolging van de doelstellingen geformuleerd door de Zionistische Wereldorganisatie (1897) voor ogen een eigen Joodse staat te verwezenlijken in het gebied dat oorspronkelijk Joods was, zodat alle Joodse mensen in den vreemde na eeuwenlange vervolgingen en voortdurende nieuwe dreigingen van antisemitisme naar dit land konden terugkeren om in veiligheid, vrede en geluk te kunnen leven. Om dit doel te bereiken moest men land aankopen en het gebied volledig opnieuw opbouwen, weer groen en vruchtbaar maken, en het was daarom dat men, zoals ook op vele andere plekken in de wereld, een JNF stichtte.

Het Joods Nationaal Fonds werkt nauw samen met de staat IsraĆ«l. Het JNF heeft 17% van het land in bezit , wat alleen in het voordeel van joodse bewoners is. Zodra een stuk land is veilig gesteld, geven zij dit aan de staat IsraĆ«l en gaan verder met het planten van bomen. De Negev is nog niet veilig gesteld en moet beplant worden, om zo meer land in bezit te krijgen. Dit is tegen het internationaal recht maar vele wereldbewoners schenken een boom en bevorderen hiermee al dan niet bewust ā€landroofā€.

Landroof.

30.000 BedoeĆÆenen moeten weg uit hun dorpen, van de 130 dorpen waar BedoeĆÆenen wonen, zijn er 7 erkend, alle andere dorpen moeten verdwijnen, of ze eigendomspapieren hebben maakt IsraĆ«l niets uit. Dorpen die geen basisvoorzieningen hebben, zelfs geen onderwijs of gezondheidszorg. Al deze mensen zullen in een gebied geplaatst worden om hen zo te kunnen controleren, landbouwgrond wordt ingenomen en nieuwe huizen voor 700,000 joodse inwoners zullen er gebouwd gaan worden. Vanaf 1948 is het leven van de BedoeĆÆenen onzeker, dorpen werden en worden vernietigd, mensen werden en worden van hun grond verdreven. Het JNF is ook hier bomen aan het planten, vele landen hebben een bos wat geplant is door het JNF. Bossen vernoemd naar voormalige Koninginnen en Koningin Beatrix ,geplant om land in te nemen van de oorspronkelijke bewoners. al-Araqib een BedoeĆÆenen dorp is al 21 keer vernietigd in 1 jaar tijd. 5% van het oorspronkelijk land van de BedoeĆÆenen is nog in hun bezit.

Er worden in diverse artikelen ,verschillende getallen genoemd, ongeacht de verschillen is het een tragedie voor de BedoeĆÆenen.

IsraĆ«l heeft geen grondwet en is geen natie staat zoals Nederland dat is. Het is een staat ,gebaseerd op het joodse geloof. 900.000 Palestijnen worden hierdoor uitgesloten, hebben wel een burgerschapsbewijs maar alleen de joodse inwoners hebben de nationaliteit en burgerschap. Op zich was het zionisme seculier, men keek naar etniciteit .Golda Meir zei zelfs ā€geloof is voor idiotenā€ Het zionisme heeft weinig met religie te maken, de joodse staat is een etnisch, religieuze staat. Door de staatsinrichting, joodse wetten, joodse etniciteit, vallen niet joodse inwoners buiten de wet, hebben hierdoor minder rechten op o.a. land . Een bewuste keus van het zionisme om zo de joodse burgers te bevoordelen en anderen het rechten te ontzeggen.

Door joodse personen uit de gehele wereld op te nemen, komt men aan de mensen die het land van de oorspronkelijke bewoners, zullen gaan bewonen.

Israƫl bepaald wie er al dan niet de Palestijnse gebieden mag bezoeken, niet de PA of Hamas in Gaza, maar Israƫl. Israel wil bij het betreden van het vliegveld weten waar je naar toegaat, wie je gaat bezoeken of bij vertrek, wie je hebt bezocht. Als je kritisch bent ten opzichte van Israel en zegt dat je naar Palestina gaat, dan loop je grote kans om geweigerd te worden. Velen worden onderworpen aan urenlang verhoor en intimidatie, enkel en alleen omdat ze een Arabische achternaam hebben of dat er verdenking bestaat, dat men Palestina wil bezoeken.

Er is zoveel te schrijven, het enige wat ik nog wil schrijven is mijn zorg om Palestina en Israƫl. Een ieder die zegt vriend te zijn van Israƫl , zal kritiek moeten leveren op het gedrag van Israƫl. Over enkele jaren is er geen Palestina meer, zijn de Palestijnen en Arabieren in Israƫl opgesloten achter muren en hekken. Muren en hekken om hen te kunnen controleren en hen het leven zo zuur te maken dat zij vertrekken. Men kan als Westen niet spreken over internationaal recht en democratie als men de situatie in Israƫl op deze manier laat door etteren. Wij weten het of kunnen het weten, burgers krijgen steeds meer door wat er gaande is, helaas is deze regering nog dover en blinder dan de vorige regeringen.

Volgend jaar weer,

Dank voor jullie aandacht en support,

Jose