solidariteit.reismee.nl

Lezing in Beit Sahour en filmpjes over het aanvallen van schoolkinderen in de buurt van Hebron

Hallo allemaal,

Na aangekomen te zijn in Beit Sahour,heb ik de internationale deelnemers ontmoet. Nederlanders, Duitsers, Zweden, Japanners, Koreaneen, Amerikanen ,Britten en ga maar zo door. Een Koreaan ,documentaire maker, maakte een documentaire voor de Koreaanse televisie. Hij vertelde dat de media onder toezicht staat van de VS en dat er geen genuanceerd beeld bestaat over Palestina/Israƫl. Hij was nu voor de tweede keer op de West Bank om een documentaire te maken ,die op de staats tv uitgezonden gaat worden. De Japanse jongen, die ik sprak over de kernramp in Japan, vertelde mij dat hij kanker zal krijgen in de toekomst, hij was daar waar de straling nachts overheen trok. Toch klom hij in de bomen om olijven te plukken met nog enkele Japanse deelnemers. Jong en oud bezoeken Palestina om via deze weg , in eigen land te vertellen wat zij hebben meegemaakt en gehoord tijdens deze reis. Een kakafonie van talen tijdens het eten in het hotel waar een deel van de deelnemers verbleven, anderen kozen voor het verblijf bij Palestijnse gezinnen, waar zij met alle gastvrijheid en zorgen werden omringd.

Avonds naar een informatie avond geweest waar werd gesproken door een Israƫlisch politicoloog, over de achterliggende gedachten achter de gevangenenruil. Door de akoestiek was hij voor mij niet altijd even goed te verstaan, hierdoor kan ik niet alles weergeven. De gevangenenruil was volgens hem een afleidingsmaneuver ,afleiding van de plannen voor de bouw van 4000 nieuwe wooneenheden waarvan er al 2610 zijn goedgekeurd. Wooneenheden tussen Jeruzalem en Bethlehem waardoor er weer meer land afgenomen wordt van de Palestijnen en Jeruzalem in zijn geheel wordt toegevoegd aan Israƫl. Iedereen is en was bezig met de vrijlating van de gevangenen, dorpen en steden vierden feest en in Israƫl was ben bezig met de al of niet goedkeuring van de gevangenenruil. Gilad Shalit, werd door het gehele volk met blijdschap ontvangen, Gilad die woont op een plek die in 1967 werd ingenomen door Israƫl, was de held en de 9 Palestijnen die vrijkwamen en in Israƫl wonen, deden er niet toe. Voor de politieke leiders is het belangrijk dat de belangrijkste leiders nog gevangen zitten, dat men de vrijgekomen gevangenen gewoon weer kunnen opsluiten en dat de voor Israƫl gevaarlijke ex gevangenen zijn gedeporteerd. Twee jaar gelden was de gevangenenruil al besproken en uitgewerkt, dit werd door de militairen tegen gewerkt. Een politieke oplossing voor Israƫl/Palestina werd altijd tegen gewerkt, men koos voor de militaire oplossing, de oplossing van en militaire bezetting en kolonisatie.

Het leger is de baas op de West Bank, kan vrijwel alles doen en laten zonder consequenties. Wat het gerechtshof ook zegt, men gaat zijn eigen gang.

Van de politiek leiders van Israƫl, is weinig goeds te verwachten, zij gaan door met hun plannen voor uitbreiding van nederzettingen of de religieuze vorming van de joodse staat. Een joodse staat is niet democratisch en sluit velen uit, binnen en buiten Israƫl.

Belangrijke partijen in de Knesset, partijen die de joodse staat Israƫl, willen uitbreiden met zoveel mogelijk land voor zoveel mogelijk joodse inwoners ,zijn naast Likoud( zionisten),

Yisrael Beiteinu,ā€ IsraĆ«l ons huisā€, met minister van buitenlandse zaken, Avigdor Lieberman(,lees maar eens op wikipedia wat voor man dit is),voor vakbondsleden, Lieberman was lid van Histadrut Ovdim Le'umit( IsraĆ«lisch vakbond).

Shas, een religieuze partij die bekend staat voor haar strijd ter bevordering van het joods-religieuze karakter van de staat Israƫl, willen Israƫl als joodse, religieuze staat, terwijl vele joodse inwoners seculier zijn.

Een spiritueel leider van Shas ,rabbijn Ovadia Yosef heeft de meest racistische uitlatingen gedaan over de Palestijnen/Arabieren, ā€œMoge God al die nare mensen met de pest treffenā€.

De internationale gemeenschap wordt gegijzeld door het vetorecht van o.a. de VS. De VS blijft hameren op vredesgesprekken maar weigeren de Palestijnse staat te erkennen. Zij bestraffen Palestina alleen al doordat zij naar de VN zijn gegaan. Voor de VS zijn volgens de spreker niet de joods Amerikaanse stemmen van belang, van belang zijn de stemmen van de moslim en latino gemeenschap. De christenen voor Israƫl ,religieuze fundamentalisten, zijn van grote invloed . De gevolgen van vrede in Israƫl op het militair industrieel complex. 1 gevechtsvliegtuig voor Israƫl, betekend 4 andere leveringen aan buurlanden, vrede zou dit veranderen, oorlog is veel beter voor de beurzen en bedrijven. Ook zou de ligging van Israƫl in het MO en de olierijke landen van groot belang zijn.

In Nederland spreken sommige mensen, vooral de PVV, over de Islam als zijnde een vrouwonvriendelijk en achterlijk geloof, zij weten niet dat er in Jeruzalem bussen zijn waar vrouwen achterin moeten zitten, waar zij bespuugt worden als zij er niet zedig genoeg uit zien en waar vrouwelijke reclameafbeeldingen verboden gaan worden.

Een filmpje over de aanval op kinderen in Hebron die door kolonisten worden aangevallen, voor mensen die dit nog niet kennen of denken dat dit soort dingen niet plaats vinden.

Een filmpje over de grotbewoners bij Hebron , waar ik eerder over geschreven heb,

de organisatie die allerlei activiteiten organiseert in Palestina.

deze link laat zien hoe weinig land er nog over is voor de Palestijnen.

ā€œHet welzijn van elke soldaat is zoals het welzijn van de hele staat IsraĆ«l', zei president Shimon Peres maandag over de verwachte gevangenenruil.

Over het welzijn van de Palestijnen, wordt niet gesproken.

Hopelijk is dit verslag een beetje duidelijk voor jullie, als iemand denkt, ā€œze is weer veilig thuis en wil niets meer lezenā€geef dat dan aan op mijn weblog. Er komt nog 1 verhaal over de Palestijnse vluchtelingen ,

Groet Jose

Heleen Witte

Bedankt voor je verslagen JosƩ ! Ze zijn een mooi naslagwerk voor me!
Heb je nog problemen gehad op Ben Gurion ?
Hartelijke groeten vanuit Beith Sahour!

Jose

Nou het was zeker niet gemakkelijk,ze vroegen waar ik was geweest en wie ik kende. Men ging overleggen maar kreeg toch een gele sticker,veilig.
Denk wel dat er 50 toeristen stonden waarvan de koffer helemaal overhoop werd gehaald,stond echt te bibberen. Mijn rugzak ging op de band en werd goedgekeurd, mocht gelijk door,pfffffffffff.