solidariteit.reismee.nl

Yom Kippur en tour met" Breaking the silence"

Hallo allemaal,

Daar gaat die weer,een nieuw en indrukwekkend verhaal.

Allereerst wil ik vertellen dat de belangrijkste joodse religieuze dag,Yom Kippur, is afgelopen. Vanaf gisteren zonsondergang to vandaag zonsondergang,heeft het dagelijkse leven stil gestan. De joodse religieuze gemeenschap heeft een dag gebeden en gevast en om vergeving van hun zonden gevraagd. Dat het maar 1 dag heeft geduurd verbaast mij zeer, genoeg reden om een langere periode in te plannen om te bidden voor vergeving.

Vanaf gisteren zonsondergang was er geen radio,tv,openbaar vervoer,krant, waren winkels gesloten , zo ook de checkpoints en grenzen met Gaza en West Bank . In ziekenhuizen doen niet joods personeel het werk,bij mensen thuis verrichten niet joodse mensen al het huishoudelijk werk, steken het licht aan en uit en ga maar zo door. Soms worden automobilisten die toch rijden,met stenen bekogeld

Tijdens deze dag zijn er christelijke en moslimgraven in Jaffa beschadigd als price tag (wraak/waarschuwing)

Overal in Palestina en Israel vinden dit soort acties plaats, vernietiging van olijbomen,moskeeen,bekladden van huizen van vredesactivisten en het binnen dringen van Palestijnse dorpen.

Gisterenavond heel lang met Trees zitten praten over haar avontuurlijkr reis naar Gaza. De problemen die zij en anderen ondervonden bij het willen binnen gaan van Gaza via Egypte. Velen worden door Egyptische douane of veiligheidsdienst, op alle mogelijke manieren tegen gewerkt,waarom en in opdracht van wie of wat?

Donderdag 6 oktober met de organisatie Breaking the silence naar de zuiderlijke heuvels van Hebron geweest.

Voor de gene die niet weten wat Breaking the silence is,zal ik een korte uitleg geven Het is een organisatie van militairen die op de West Bank dienst hebben gedaan en vertellen over hun ervaringen . Ervaringen die zij als 'getuigenis'hebben opgetekend en dienen als onderdeel van een bewustwoordingsproces voor de Israelische en internationale gemeenschap.

Zij organiseren rondleidingen,bijeenkomsten in binnen en buitenland en geven dvd's en boekjes uit.

Ik moet zeggen dat ik wat achterdochtig was, maar het was zeer zeker een zeer leerzame en indrukwekkende tour.

Met een groep van ongeveer twintig mensen uit verschillende landen gingen wij naar de heuvels van Hebron. Breaking the silence gaven rondleidingen in Hebron zelf maar door het geweld van de kolonisten,slaan met ijzere staven,stokken,vernielingen van bussen en het gooien van steneen en eieren, heeft de politie hen verboden om rondleidingen te houden. de politie verbood hen de toegang en zei dat het een militaire zone was. De rechter heeft dit terug gedraaid en gezegd dat men moest zorgen voor militaire /politie bescherming. men organiseert steeds meer tours maar men krijgt steeds minder bescherming. de geprivatiseerde sheckpoints beveiliging wilde ons niet binnen laten toen wij een nederzetting wilde bezoeken, wij zouden geen politie bescherming hebben. Alles werd opgenomen door een ander lid van breaking the silence, als bewijs voor de rechter bij evt weigering. Na enige tijd kwam er een politie jeep die heel lang bleef onderhandelen en uiteindelijk mochten wij 10 minuten naar binnen. mooie huizen en wegen,alles even schoon en nieuw. Het graf van Baruch Kopel Goldstein. Een in Amerika geboren joodse Israeli die op 25 februari 1994 in Hebron (graf van de patriach) 29 biddende Palestijnen doodschoot en 125 verwondden. De racistische organisatie waar hij lid van was, Meir kahane ,werd verboden. Toch bezoeken velen zijn graf in de nederzetting,hoewel de inwoners geen aanhangers zijn maar immigranten uit verschillende landen.

Rondom Hebron zijn 42 wegen voor Palestijnen afgesloten,afgesloten met rotsblokken zodat zij road 60 vrijwel niet kunnen bereiken en berijden. De tourgids vertelde dat jonge soldaten de wegen met behulp van een voorheftruck moesten afsluiten. geef jonge soldaten een truck en zij leven zich helemaaluit,eens kijken of wij er een auto mee kunnen opliften,het terras van een huis mee kunnen vernietigen of een huis in puin rijden. Ja,alles kon met een voorheftruck en alles werd ook uitgeprobeerd.

De gids vertelde dat een bezetter geen nieuwe wetten als bezetter mag invoeren. Hier is dankbaar gebruik van gemaakt door te pas en te onpas wetten uit de diverse periodes te gebruiken. Komen de Ottomaanse wetten goed uit of juist die ten tijde van de Britten of Jordanese periode?

Rond de jaren 80 werd de druk om nederzettingen te bouwen heel groot,hoewel volgens het internationaal recht illegaal is. Sharon gebruikte de Ottomaanse wet om de nederzettingen te legaliseren. De sultan (Ottomanse wet) wilde zoveel mogelijk belasting heffen en dat kon alleen als het land bewerkt werd, wie zijn land 3 jaar ,niet bewerkte, was het kwijt aan de sultan.

Israel gebruikte helicopters om op zoek te gaan naar onbewerkt land en vond dit op de onvruchtbare en droge heuveltoppen. Hier werden nederzettingen opgebouwd met daarom heen bufferzones,ds verboden voor Palestijnen. Als men het land 10 jaar bewerkte dan werd het eigendom. De kolonisten hadden te weinig mankracht om al het ingenomen land te bewerken en planten er bomen als bewijs van bewerking van het land.Rondom de stad Hebron woonde en wonen veelarme mensen die al dan niet in dorpen of grotten wonen.de grotbewoners,die er al sinds 1830 wonen, zijn de armste mensen die in de jaren 80 niet politiek actief waren.Zij bewerkten hun land en hadden toegang tot veel waterbronnen. door de komst van de vele nederzettingen en voorposten, werden zij verdreven, hun grotten en waterbronnen en vernield.

Kiryat Arba een nederzetting die van de ene heuveltop naar de andere heuveltop loopt,belemmert het leven van vele Palestijnen. Rondom de nederzetting zijn bufferzones aangelegd die afhankelijk van de legereenheid uitgebreid kan worden. Veel Palestijns land ligt in deze bufferzones en mag niet bewerkt worden. Na 3 jaar,ja je raadt het al, komt het in handen van Israel volgens de Ottomaanse wet.Door de aanwezigheid van de nederzettingen,bufferzones en militaire zones zijn 82 % van de Palestijnen werkeloos.Volgens de Britse wetten die in de tijd van de Britse overheersing golden, mag er geen bebouwing zijn op landbouwgrond. Handig zo'n wet waardoor je vele Palestijnen een ontruimingsorder kan geven en hun huizen mag vernietigen.In 1999 begon men echt serieus werk te maken van ontruimingen, 1200 Palestijnen rondom Hebron moesten hun land verlaten. Na 5 jaar procederen tegen onzinnige argumenten van de staat, mocht men weer terug keren. Door de bufferzones,nederzettingen en checkpoints was het leven voor hun onmogelijk gemaakt . De mensen die toch terug kwamen werden aangepakt op illegale bebouwing en moesten weer vertrekken. Sharon deed eens een tour over de West Bank en wees plekken aan waar torens of waterstations moesten worden gebouwd,dit tot verbazing van zijn mede tour genoten.Waarom lege torens en waterstations? Deze moeten beschermd worden door iemand en die wil zijn familie of vrienden meenemen die op hun beurt weer militaire bescherming nodig hebben,zo kunnen wij stukje bij beetje bezit krijgen over het land.

De gids vertelde tijdens de gehele tour de meest vreselijke verhalen over het ptreden van het leger,over gericht schieten,preventief en in het wilde weg schieten. Over de nachtelijke invallen en huizoekingen,arrestaties,vernielingen van huisraad en vernederingen. De opdracht was, laat ze zien wie er de baas is,verstoor hun leven,maak ze bang,peper ze in dat alles in de gaten gehouden wordt en niets onopgemerkt blijft. Bezet de daken van hun huizen om zo overzicht te hebben van de straten in het centrum en laat de kolonisten met rust. Mochten zij stenen gooien naar Palestijnen,bel dan de politie.Een groep Italiaanse vrijwilligers begeleiden kinderen naar school, zij werden en worden aangevallen door kolonisten met stenen en stokken. Het leger kreeg de opdracht om de kinderen naar school te begeleiden,maar ook zij werden aangevallen en hebben zelfs enkele kinderen in de jeep moeten stoppen om hen te beschermen. Een militair die in de lucht een waarschuwingsschot loste,is later veroordeeld ivm geweld tegen een Iraelisch burger.Tijdens gesprekken met kolonisten door leden van breaking the silence,vertelde een vrouw dat wanneer zij haar raam smorgens open deed,zij energie kreeg. Energie omdat er weer een dag was om de Palestijnen zo veel mogelijk te treiteren.

De gids wilde steeds terug naar het morele aspect van de bezetting en de uitbreiding van nederzettingen rondom Hebron. Mag je het leven van 300.000 mensen onmogelijk maken voor een religieuze plek en in hoeverre zijn de militairen niet net zo orthodox als de kolonisten? Vele kolonisten nodigen militairen uit voor diners en andere bezoeken,hierdoor raakt men steeds meer betrokken bij de kolonisten en hun doel., wegtreiteren van Palestijnen.De gids liet heel duidelijk de drie hoeksverhouding zien tussen, leger,politie en kolonisten.Zij versterken elkaar en bepalen wat er gebeurt.

Wij bezochten Palestijnen waarvan het dorp was vernietigd.Zij woonden in tenten zonder energie en met een klein beetje water.Vroeger leefden zij 10 maanden van hun eigen oogst en 2 maanden kochten zij hun voedsel, nu is dit andersom. de kinderen gingen niet naar school en de school die er is voor de kinderen in de omgeving, heeft een ontruimingorder. De bewoners van het kamp hebben veel schapen maar kunnen die niet echt laten grazen,wie te dicht bij de buffer zone komt loopt de kans om neer geschoten te worden of een bekeuring van 1000/5000 shekkel te krijgen.

Het kamp wordt geholpen door vrijwilligers die zorgen voor windenegie en zonnenpanelen.

Bekijk hun website en zie wat voor geweldige dingen zij doen. Doordat er steeds meer mensen toch terug komen en er meer activistische activiteiten plaats vinden, weet Israel niet zo goed wat men moet doen. Ontruimingen en landje pik helpen niet genoeg, wat te denken van opsluiten in regio's?

Een van de bewoners,die alle steun en camera's van B'Tselem krijgt om misstanden te filmen, liet een waterput zien die het leger onbruikbaar heeft gemaakt. Men heeft eerst met rotsblokken geprobeerd de put af te sluiten en toen dit niet lukte, heeft men er een halve auto in gegooid. Een ander put heeft men met een rotsblok grotendeels afgesloten. De bufferzone is meestal 1km maar hier was deze 3 km. 3 km Palestijns land waa r60 waterreservoirs zitten die daardoor onbereikbaar zijn. Kolonisten krijgen alle voordelen, vrijwel gratis water van Palestijns land en de palestijnen betalen gemiddeld10 keer zoveel.Twee weken geleden zijn er 54 olijbomen vernield als price tag. De EU heeft pas een besluit genoem dat palestijnse landbouwproducten op de zelfde condities als de Israelische producten geexporteerd mogen worden,dit onder een voorwaarden,fruit en groenten zijn daarbij uitgesloten. dit legde ik voor aan een van de kampbewoners en zijn reactie was:'een brede glimlach'.

Palestijns Susiya is tot militair terrein verklaard waardoor 11 dorpen/1200 palestijnen worden vernietigd/verdreven.waar moeten zij naar toe en wat gebeurt er met hun land en bezittingen?

Ach er is nog zoveel meer te schrijven, te schrijven dat de Palestijnse buschauffeur uit Jeruzalem als enige apart werd genomen om in een speciaal gebouw gecontroleerd te worden. Hij zag er niet uit als toerist of rasechte Israeli. Toen ik vroeg of er een rontgenfoto van hem was gemaakt,hij moest namelik alleen een ingangin terwijl de geprivatiseerde bewaking de andere kant in gingen,pakte hij mijn hand en gaf er een kus op. Ik had het goed begrepen.

Breaking the silence heeft ongeveer elk jaar 100 nieuwe leden die allemaal getuigenissen afleggen over hun erkzaamheden op de West Bank. De gids had het heel duidelijk over het creeeren van steriele zones,zones zonder palestijnen en noemde Israel een fascistische staat. Een ieder die zegt 'ik wil het verhaal van twee kanten horen 'die nodig ik graag uit om deze tour te doen. ook wilik opmerken dat de christen unie de subsidie aan 'Breaking the silence' wilde stop zetten ivm delegitimatie van Israel.Nou christen unie, dat hoeft' Breaking the silence' niet te doen,dat doet Israel zelf wel.

Meer dan 1000 olijfbomen zijn er vernietigd de laatste weken,land in de fik gestoken,moskeeen in de fik en dorpen aan gevallen.Waar is Abbas zijn boosheid en die van de internationale gemeenschap? Zij slapen,hebben het niet willen weten,geven niets om mensenrechten of zijn bang voor machtsverlies. Wat mij betreft zijn het losers en medeverantoordelijk voor de etnische zuivering van Palestina.

Het is nu 01.30,welterusten en weer gezond op.

Heleen Witte

Wat een goed verslag! Je informatie is heel duidelijk! Kom je ook nog naar Beith Sahour volgende week ?
Heleen

Gustav

Hoi Jolijt,
Het is, nu ik dit weer zo gelezen heb, ziekmakend en oh zo bekend. (Wordt er bijna weer heel verdrietig van). Ik hoop dat jij, voortgedreven door de actie van elke dag, het een beetje van je af kan zetten. Heleen heeft inderdaad een leuk voorstel. Ik weet niet of het hetzelfde is, maar komende week gaat Kristel i.v.m. de olijfoogst weer voor een tijdje naar Palestina. Leuk om weer even bij te kletsen als je er een beetje klaar mee bent en even een zin hebt in de spreekwoordelijke schouder.

Hoe is momenteel de temperatuur (onder andere van de douche ;--) eigenlijk? Beetje gewend?

We horen, groetjes
Gustav

José

Ik zet het even op mijn Facebook.
Het is verschrikkelijk.
En dan vandaag bij Hotel Terminus lezen dat de SP-delegatie landruil met de kolonisten wil voorstellen.

Jose

haha,wil de SP landruil doen in Friesland of in Oss?
Te gek voor woorden, wat een arrogantie. het is hier bloedheet maar zeer leerzaam. Stuur het zoveel mogelijk door zodat mensen weten wat hier echt gaande is en niet kunnen zeggen : wij hebben het niet geweten: Of ik voor 19 oktober naar Kristel kan,is de vraag. Morgen 10 dagen plukken in Nablus.