solidariteit.reismee.nl

Deheisheh en Silwan

Woensdagochtend 5 oktober,

Eerst rondgelopen in het Dheisheh vluchtelingenkamp. De straatjes vulde zich met het geluid van zingende kinderen die op het schoolplein de juffrouw toe zongen . Lopend door de smalle straatjes werd ik uitgenodigd door een man om even koffie te komen drinken,zijn moeder die daar al vanaf 1948 woont, voegde zich, net zoals haar schoondochter met drie kinderen bij ons. In gebrekkig Engels probeerde de man te vertellen over het leven in het kamp,heel gezellig en heerlijke koffie. Na een blik geworpen te hebben op het schoolplein,te zien vanaf zijn dak, wilde ik weggaan maar moest weer mee naar binnen voor thee.In het huis,meer een slaap/huiskamer, woonde oma die daar ook op de kleinkinderen pasten die nog niet naar school gingen. Boven woonde de zoon en twee huizen verder op een andere zoon.Allemaal zeer krap en op elkaar gepropt,zonder veel mogelijkheden om binnen het kamp nieuwe huizen te bouwen.

Na het bezoek met de bus naar Oost Jeruzalem,een bus die vanuit Bethlehem via een checkpoint naar het centrum van Jeruzalem gaat.

Passagiers met een Israëlische paspoort,mensen die toestemming hebben om naar Israël te gaan of toeristen kunnen deze bus nemen en hoeven geen uren in de rij te staan.

In de bus zaten volwassenen maar ook veel schoolkinderen met een 'Hello Kitty' schooltas die bij het checkpoint de bus uit moesten . Allemaal in de rij om hun identiteitspapieren te laten zien en hun 'Hello Kitty'tassen te openen. Met verveelde en minachtende blikken werden bevelen gegeven en nadat iedereen gecontroleerd was ,mochten wij verder. Mensen moeten dit accepteren, hebben geen andere keus en verontwaardiging of boosheid heb ik niet kunnen bespeuren.Wat moet je ook als je dit dagelijks mee moet maken?

In Jeruzalem naar de Palestijnse wijk 'Silwan'waar ik vorig jaar ook ben geweest en getuigen was van een aanval van militairen met traangas en wapens.

In Silwan heb je de archeologische opgraving 'de stad van David' voor zover dit ook echt zo is, een archeologische opgraving waarbij de geschiedenis in tussen liggende jaren ,is vernietigd,zo ook het leven van de Palestijnen. Men is nog steeds aan het werken aan de opgraving en de smalle weg daar na toe. voor de bevolking is het een enorme ramp,verkeersoverlast,onveilige situaties en een smallere weg.Nog steeds staat de sloop van 88 huizen op stapel waarbij 1500 mensen hun huis verliezen. Het Europese heritage fonds schijnt dit mede te financieren en daardoor natuurlijk mede verantwoordelijk.Op de plek waar de huizen moeten verdwijnen moet een park komen. Hier moet een park komen waar Koning David 3000 jaar geleden met zijn vrouw zou hebben gewandeld, iets waar de Palestijnen natuurlijk niet blij mee zijn. Deze keer heb ik joodse kolonisten, openlijk zien wandelen ,zien wandelen zonder bewaking,maar toen ik goed keek zag ik een gewapende man op het dak die alles in de gaten hield.

In het activisten centrum sprak ik met een man van 39 jaar,een man die liep met een kruk. hij is vrijwilliger in het centrum en verteld belangstellenden over de situatie in Silwan.

Hij vertelde mij dat hij twee jaar geleden naar buiten rende toen hij zijn kinderen van 9 en 11 jaar hoorde schreeuwen.

Een bewapende kolonist had zijn kinderen hebben geslagen,hij vroeg hem heel rustig,waarom heb je hen geslagen,waarom ben je niet naar mij toegekomen als zij iets fout hebben gedaan? De kolonist riep dat hij hem kon doodschieten,ja dat kan,maar waarom heb je hen geslagen? toen volgde er een schot in zijn heup, een schot in een omstander van 15 die gilde en zelfs met twee gebogen huilende kinderen over de vader , volgde er nog een schot in het andere been van de vader.

de kinderen werden voor ondervraging meegenomen naar het politiebureau. Hier kregen zij te horen dat het hun schuld was,hun schuld want zij hadden niet buiten moeten spelen! Vanaf dat moment sluit de vader zijn kinderen na school in huis op, niet meer buiten spelen en gevangen in hun eigen huis maar tot wanneer en tot welke prijs?

Vandaag las ik op maánnews dat de Nederlandse en Europese afdeling van de VN een training van 3 weken hebben gesubsidieerd voor politie officieren op de west Bank.

Een training over 'hoe om te gaan met jongeren op de West Bank'. De cursus bevatten de onderwerpen,kinderpsychologie,verdedigingstecnieken,juridische aspecten,ondervragingstechnieken,EHBO en bepalingen voor marteling.

Zou deze cursus ook aan Israëlische militairen/politie gegeven kunnen worden?

Er zijn vele gevallen bekend dat jonge kinderen zonder aanleiding worden opgepakt, vanuit het niets in politie wagens worden getrokken en zonder eerlijk proces en onder enorme druk, bekentenissen worden afgedwongen. In het actiecentrum stond een kast met lege traangas hulzen,traangas wat zo en zo al vreselijk is maar in dit geval ook jaren verlopen.In Silwan zijn veel stille politie agenten of spionnen aanwezig die lijken op Palestijnen, zij mengen zich tussen de mensen en niet alleen in Silwan. Zij houden alles in de gaten en treden op als zij dat nodig vinden.

Over de opgravingen had hij een boekje geschreven door een archeoloog,deze twijfelde ernstig aan het joodse karakter van de opgraving en noemde het opgravingen uit het Romeinse en Ottomaanse tijdperk. De publicatie heeft de archeoloog een boete opgeleverd van 1 miljoen shekkel.

De straten worden niet schoon gehouden,afvalcontainers staan midden op straat en de stank is duidelijk aanwezig,straten waar kolonisten wonen worden wel schoongehouden.

Wat bezield een mens om midden in een wijk de huizen van anderen in te nemen,om bewust spanningen op te roepen en daar met wapens rond te lopen? dat houdt volgens mij in dat men Oost Jeruzalem wil hebben en de Palestijnen wil verdrijven door het leven zo moeilijk mogelijk te maken, door mensen te breken door aan de rechten van hun kinderen te komen en om men de meest basale rechten, zoals, veiligheid,gelijkheid en woonruimte te ontzeggen.

Ik vergeet te schrijven over de hongerstaking van 6000 Palestijnse gevangenen die nu 10 dagen gaande is. Men is in hongerstaking tegen de maanden en soms jarenlange eenzame opsluiting van gevangenen. Belangrijke leiders van het Palestijnse verzet zitten zo al jaren vast in Israëlische gevangenissen. Binnen en buiten de Palestijnse gebieden vinden er demonstraties plaats en men hoopt op internationale aandacht en acties.

Avonds met Trees uit Sakhnin heerlijk gegeten en weer terug naar Bethlehem. In de bus kennis gemaakt met een Amerikaanse die aan de Bethlehem universiteit onderzoek doet naar de reiniging van afvalwater in Israël en Palestina. Ik krijg van haar wat rapporten toegestuurd waarvan ik de link zal plaatsen. Het zou handig zijn om ook eens te onderzoeken of het gebruik van traangas invloed heeft op het drinkwater/oppervlakte water.

Na een glas wijn en een zeer nuttig gesprek, op naar het guesthouse maar hoe moet je de weg terug vinden als je weinig richtingsgevoel hebt?

Uiteindelijk na ruim een uur lopen en meerdere keren de weg gevraagd te hebben, toch aangekomen

Jos?

Hoera dat je alweer zo op pad bent met de scherpe pen!
Toen ik daar was, liep ik ook vaak verkeerd. Mij schoot te binnen dat ik de volgende keer markeer waar ik links , rechts moet lopen. Een speurtocht voor mezelf uitzetten.
Ik wens je veel energie toe.
ps Kun je voor het NPK tegen betaling misschien een stuk of 5 goede landkaarten van Arij uit 2010 van de West Bank kopen? Arij zit in Jeruzalem. Het AIC in Beit Sahour weet waar precies of kan ermee helpen. Graag opsturen.
Het NPK kan ze goed gebruiken.