solidariteit.reismee.nl

Reis naar Palestina

Voor de mensen die niet weten dat ik vliegangst heb, dat heb ik dus. De hele maandag hyperactief geweest om maar niet te hoeven denken aan vliegen. Met een valium en een flinkglas wijn het vliegtuig in,een tussen stop in Zurich en om 02.30uur aan gekomen in Tel Aviv. Deze keer geen paniek ,rondzwaaiende armen of benen en geen tranen . Wat een opluchting voormij en mijn mede passagiers.

Vrij snel door de douane en na rustig om mij heen gekeken te hebben, in een busje naar Jeruzalem gestapt. Een ervaring daar er vrijwel alleen orthodoxe joodse mannen in zaten ,waarvan een man een probleem had,hij wilde niet naast een vrouw zitten. Toen er geruild werd met plaatsen konden wij weg. Midden in de nacht of vroege ochtend reden wij door verschillende wijken die uitgestorven leken,hier en daar zag je in de orthodoxe wijken wat mensen hun huizen verlaten,leek of je terug ging in de tijd. Een joodse wijk vol met posters op alle deuren die mij herennerde aan een documentaire over protesten tegen de gayparade in Jeruzalem.

Rond half 5 stond ik dus moederziel alleen in een uitgestorven stad en ik had geen idee waar ik naar toe moest.Tja ,wat te doen? Gelukkig kwam er een Noorse groep aan die met een organisatie de situatie bij de checkpoints ging observeren .Met hen heb ik op de bus staan wachten die ons naar de checkpoint van Bethlehem bracht. Daar was het een drukte van jewelste,zoveel mensen die als vee tussen de hekken stonden om naar Jeruzalem te gaan .Ik heb de mensen niet kunnen tellen maar ik denk dat het er een paar honderd waren die dus voor dag en dauw in de rij staan om te gaan werken.Overal koffie bekertjes en rommel,geen vuinisbak te zien en daar tussen al die mensen.

De taxichauffeurs zijn overal een ramp, zo ook die bij de checkpoint. Ik zat in een taxi waarvan de chauffeur ruzie kreeg met een ander en dat was zeer onaangenaam,ook wilde hij ,aangekomen op de plaats van bestemming een enorm bedrag hebben,hij zei eerst 15 maar later 50. In het Engels lijkt het op elkaar ,5 shekkel is1 euro dus 50 is10 euro,een enorm bedrag voor 7 minuten in Palestina. Hij begon te schelden en ik ook, uiteindelijk heb ik hem 20 gegeven en werd mijn rugzak de taxi uitgegooid. Welkom in Palestina!

Het gasthouse was nog gesloten.05.30 uur maar mocht met iemand van het vluchtelingenkamp mee naar huis, waar hij de receptionist belde zodat ik binnen kon.Een kamer voor mij alleen met twee stappelbedden,keuze genoeg. Een paar uur geslapen en in de bloedhitte gaan lopen naar het centrum van Bethlehem

Ik moet dit del nu afsluiten omdat men de ruimte waar ik ben wil sluiten,wordt vervolgd

Reacties

Reacties

Gustav

Hoi Jolij,
Jammer dat ik er niet bij was; dit is zo israel.....;--)

Fijn om te horen dat het op de luchthavens soepeltjes verliep. Natuurlijk is het rond die tijd nog uitgestorven (we hadden het er nog over), afgezien van die religieuzen die om 4 uur 's morgens al bij de weg staan voor een lift of taxi.

Aan de ander kant blij dat ik er niet bij was. Je hebt het over de hitte; ja verschrikkelijk.
Hier in Nederland is vandaag een beetje de herfst begonnen. Winderig en bewolkt. De vooruitzichten zijn zelfs nog beter: nog meer wind, veel regen en temperaturen van rond de 15 graden. Met de geweldige vooruitzichten benijdt ik je echt niet.
Het zal daar ongetwijfeld beter weer worden als jij daar nog bent. Gewoon half bewolkt met temperaturen van rond de 23 graden; voor een vrouw als jij ideaal dus.

Gelukkig heb je ook nog wat van de behulpzaamheid en gastvrijheid gemerkt want die is er in Palestina echt wel; zelfs zonder winstvooruitzichten zoals je gemerkt hebt.

Natuurlijk kan je het die taxichauffeur eigenlijk niet kwalijk nemen. fifteen lijkt inderdaad erg op fifty en gezien de schrijnende economie waarin iedereen moet vechten voor een paar shekkels wordt de sfeer met handelen niet prettig. Wen er maar vast aan want met elke onderhandeling zullen de meesten zich benadeeld voelen.

Natuurlijk begrijp ik jou ook, je denkt eindelijk weer in Palestina te zijn en is het al een grote teringzooi.

Kop op, je bent zo weer gewend ;--)

We horen,
Groet,
Gustav

keesthieme@gmail.com

probeer zo veel mogelijk een prijsafspraak te maken voor het instappen jose, een andere techniek die men soms gebruikt is dat men dan toch geen wisselgeld zegt te hebben, of het is een particulier die wat tracht mee te snabbelen, heel lastig soms, aan de andere kant het is voor hen ook een kwestie van overleven, ja toch?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!