solidariteit.reismee.nl

Weer met mijn hoofd geland in Nederlandse sferen.

Vandaag ben ikeen week terug en ik kan jullie vertellen,ik ben nu echt thuis. Het heeft even geduurd maar gelukkig voel ik mij weer thuis.

Zaterdag de eerste actie tegen de muur op Palestijns grondgebied,een aanhangwagen met twee enorme foto's van de muur en de gevolgen voor de Palestijnse bevolking. Men kon deelnemen aan het burgerinitiatief om op die manier de Nederlandse regering onder druk te zetten om een uitspraak te doen door de muur weer op de politieke agenda te zetten.

Je zou denken dat mensen toch benieuwd waren naar de foto's op de aanhangwagen of dat zij een handtekening wilde zetten. Niets is minder waar,men had haast,nog meer haast en vreselijke haast. Met ongeveer 8 mensen misschien 50 handtekeningen in 1.5 uur opgehaald.

Haast lijkt in ons bloed te zitten terwijl de Palestijnen door de bouw van de muur juist uren moeten omrijden om naar hun werk,school of familie te gaan. Wat zou mensen dan echt raken of zijn zij overvoerd met beelden van oorlog en ellende of willen zij hun ogen sluiten om het leed van naderen niet toe te laten?

Ik prijs de mensen die jaar in jaar uit zo hard werken om welk leed dan ook onder de aandacht te brengen.

Maar goed,wat heb ik nou geleerd de afgelopen 4 weken?

Veel,heel veel en misschien wel te veel waardoor ik mij nu zo moe voel. De Palestijn en de Israëli bestaan niet zoals Maxima over de Nederlander heeft gezegd.

De Palestijn is orthodox christelijk,katholiek ,moslim,seculier,fundamentalist,licht of donker van huidskleur,zeer modern gekleed of traditioneel. Eigenlijk alle aspecten van elke samenleving en afhankelijk van het gebied waar men leeft.

Velen in Nederland hebben denk ik het idee dat de Palestijnen allemaal moslims zijn en bezig met de strijd tegen Israel( tegen de Joden) Niets is minder waar,ik heb juist het gevoel door de gesprekken die ik met mensen heb gehad dat men de Joodse inwoners als buren zou willen hebben maar niet de zionisten of kolonisten.

De Israëli is van zeer blond tot zeer donker,afkomstig uit Afrika,Rusland,Amerika,Oost Europa en alle landen waar Joodse mensen woonden die naar Israel zijn gegaan of gehaald.

De Israëli is vrijzinnig,fundamentalistisch,orthodox,seculier,vrolijk,zwaarmoedig,

zwart,sexy,traditioneel ,agressief en progressief.

Het enige wat zij gemeen hebben lijkt het geloof . Buiten deze overeenkomst lijkt het een multiculturele samenleving met alle gevolgen van dien. Discriminatie,spanningen,onbegrip en ga maar zo door. Niet te praten over het vijandsbeeld wat mensen hebben over de Palestijnen, buurlanden en hun eigen rol in dit geheel. Zelf heb ik er weinig van gemerkt,ik voelde mij veilig in Palestina, mensen waren vriendelijk en behulpzaam. Veel minder vriendelijkheid en behulpzaamheid heb ik in Israel ervaren maar dit zou een gevolg kunnen zijn van mijn eigen bevooroordeeldheid naar de Israëlische bevolking als zijnde kolonisator. Als ik denk aan de woorden 'je moet het verhaal van twee kanten horen'dan krijg ik de kriebels. Van twee kanten horen waarom een Palestijnse boer geen water krijgt voor zijn landbouwgrond en de Israëlische boer wel. Kilometers vol met kassen waar groenten en fruit wordt geproduceerd voor de binnen en buitenlandse consument met water wat ook de Palestijnse boer zou moeten toekomen. Producten die ook in de Nederlandse schappen liggen waar spaarzaam water voor is gebruikt,waarom een Palestijns dorp niet mag uitbreiden en het Israëlische dorp wel,waarom Palestijnse vluchtelingen niet terug mogen en 8000 Ethiopische Joden wel. Wat zijn dan de twee kanten van het verhaal?

Dat Palestijnen geen vergunning krijgen om een huis te bouwen terwijl kolonisten op Palestijns gebied met behulp van het Israëlisch leger of bewakers zich kunnen vestigen. Dat rijke Joodse Amerikanen huizen kunnen opkopen van Palestijnen en hen hun huis uitzetten. Wat is dan die andere kant van Israel,waarom doen zij dit behalve om de Palestijnse bevolking te dehumaniseren,vernederen,treiteren en te discrimineren. Wat is het verschil tussen Joodse en Palestijnse kinderen en waarom wordt er met twee maten gemeten maar moeten wij twee kanten van het verhaal weten?

Ik weet het niet en ik wil het niet weten want het is onrecht.

Waarom heeft de Nederlandse regering zijn mond vol van internationaal recht,is het tegen het kraken omdat men van andermans eigendommen moet afblijven en is zij zo op de hand van Israel? Israel wordt elke keer na schendingen van internationaal recht beloond met toetreding tot de OESO ,wapenleveranties en ga maar zo door.

De VS heeft Israel 20 F35 beloofd als zij 90 dagen stopt met bouwen op Palestijns grondgebied,maar wat gebeurt er dan na die 90 dagen,mogen zij dan doorgaan met bouwen of moeten zij bij aanvang van nieuwe bouwprojecten de F35 toestellen weer terug geven of mogen zij daar de bevolking in Gaza mee bombarderen? Obama die de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen maar die zeker niet heeft verdiend.

De VS verkeerd in zware economische problemen en moet natuurlijk zijn economie doormiddel van wapenproductie weer opschroeven,hoe geweldig is het dan om dit over de ruggen van een onderdrukt volk te doen. Als er geen oorlog zou zijn dan zou de werkeloosheid en de onrust in de VS nog groter zijn en zou Obama zijn steun helemaal verliezen onder zijn kiezers.

De VS en de EU noemen zich beschaafde democratische staten maar begaan op meerdere gebieden grove mensenrechtenschendingen door het leveren van wapens en steun aan een koloniserend land wat mensenrechten schendt. Volgens mij zijn er geostrategische belangen waarbij grootmachten de mensen in Israel en Palestina als levend schild gebruiken om eigen belangen na te streven.

Ik zie geen oplossing maar ben ook geen politicus of deskundige,ik weet alleen dat een twee staten oplossing nonsens is. Wat blijft er dan over van Palestina en waar moeten alle Palestijnen die in Israel wonen naar toe?

Wat ziet Israel als zijn grens en hoe reageren de kolonisten die met geweld land afnemen van de Palestijnen,zullen zij dit zonder problemen toestaan of zal er geweld binnen de Israëlische gemeenschap ontstaan?

Maar wat te doen met al die NGO's die al dan niet hun mond mogen of kunnen open doen om al dan niet subsidie te ontvangen? Velen werken met enorme inzet maar voelen zich met de rug tegen de muur staan.Hun werkgevers zijn laf en durven niet op te komen voor het internationaal recht.

Ik heb al eerder geschreven dat ik zou willen dat zij gelijk het land verlaten en bij hun eigen organisatie,kerk of regering op de stoep moeten gaan zitten. Gaan zitten totdat men wil luisteren naar de problemen die er zijn en naar de beweegredenen van de regering waarom zij Israel door dik en dun steunen. De werkelijke redenen tot steun en niet het schuldgevoel vanuit de tweede wereldoorlog of dat Jezus terug komt in het beloofde land want daar hebben Israëlische en Palestijnse kinderen geen boodschap aan. Zij zouden moeten kunnen opgroeien zonder vijandsbeeld ,nachtmerries van overvliegende raketten of andere wapens.

Nu krijgen de Palestijnen een doekje tegen het bloeden,een pilletje tegen de hoofdpijn om de pijn te verzachten maar het werkelijke probleem wordt niet aangepakt. Hierdoor worden alle NGO's deel van het probleem en geen deel van de oplossing. Het lijden moet niet verzacht worden ( men is niet stervenden) maar de oorzaak van het lijden moet aangepakt worden. Als men in naam van welke God dan ook dit toelaat dan zou ik kiezen voor een andere God.

Het gene ik schrijf is niet alleen voor Palestina van toepassing ,want welk land komt er na Palestina en welk land was er voor Palestina waar mensenrechten zo geschonden werden en waar partijen voordeel hadden bij de schending van mensenrechten.

De wapenindustrie zou volgens Shir Hever een grote donateur zijn geweest bij de presidentsverkiezingen in de VS. De wapenindustrie die voordeel heeft bij oorlog en strijd en geen boodschap heeft aan menselijk leed.

Wat mij betreft is de enige oplossing een algehele boycot van Israel om daarmee de vrede af te dwingen en het land te behoeden voor zijn eigen ondergang.

Een algehele boycot om de Palestijnen te behoeden voor verdere kolonisatie,vernedering en vernietiging.

Boycot van alle investeringen in Israel ,boycot van Israëlische producten en het sanctioneren van Israel. Geen culturele of academische uitwisselingen en openheid over de betrekkingen die de Nederlandse regering heeft op alle gebieden met Israel. Gelukkig zijn er twee pensioenfondsen al druk bezig om investeringen in de bezetting terug te halen en hopelijk zullen anderen hen volgen.

Ik stel ook voor dat in het onderwijs in Nederland de Nakba onderwezen zal gaan worden,onderwezen als gevolg van de oprichting van de staat Israel.

Het boycotten van Israel zal natuurlijk gevolgen hebben voor velen die aan de boycot meedoen. Het zal gevolgen hebben voor subsidies zolang Nederland Israel steunt,het zal gevolgen hebben als men Israel binnen wil komen en men zal zwart gemaakt worden. Het is de moeite waard en laat alleen zien dat de boycot werkt.

Mensen in Israel en de VS zullen gesteund moeten worden als zij zich aansluiten bij een boycot daar hen het leven echt moeilijk gemaakt zal worden.

Maar velen hebben jaren gevangen gezeten voor het bevorderen van mensenrechten en tegen onrecht en oorlog.Ook Palestina en Israel hebben hun Nelson Mandela's en Aung San Suu Kyi die geloven in rechtvaardigheid . Er kan geen vrede zijn zonder gerechtigheid,zonder het erkennen van de Nakba. Israel verspreidt over zijn propaganda over de onafhankelijkheidsoorlog zonder de Nakba te noemen of te onderwijzen,dit moet volgens mij veranderen om de Palestijnen hun identiteit en recht terug te geven. Een volk heeft recht op zijn eigen geschiedenis en historie ,zonder het erkennen van de geschiedenis kan er geen vrede zijn.

Mijn hoofd zit nog te vol met verhalen en gedachten maar hier laat ik het bij.

Volgend jaar wil ik terug en dan weer voor 4 weken .

Een ieder die mij gesteund heeft,financieel of op welke manier dan ook,wil ik danken. Ik hoop dat mijn verhalen een beeld hebben gegeven over de situatie in Israel en Palestina.

Groet en nogmaals dank .

Jose

Reacties

Reacties

Jose

bedankt. het was boeiend en ik verheug me op je volgende verslag.

Dirk Hietberg

Hoi Jose,

Ik heb al die tijd met plezier je verhalen gelezen, maar er nooit op gereageerd. Nu, na je laatste verhaal wil ik je bedanken voor je moeite. Je verhalen waren onderhoudend, mooi geschreven en gaven me meer inzicht.
Nogmaals bedankt en vr.gr.
Dirk.

Pur

Goed verslag Jose! Inderdaad er velen in Nederland dachten en denken "alle Palestijnen"zijn Hamas en moslim terrorist. En alle Israelis zijn slachtoffers van het geweld, antisemitisme en achterlijke kultuur van de geitenneu.... etc.
Leuk dat je weer thuis bent en je thuis voelt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!