solidariteit.reismee.nl

De bezette Golanhoogte

Hallo allemaal,

Nu even een verslag van een prachtige dag naar de bezette Golanhoogte.

Eerst naar Karmi'l waar vroeger Bedoeïenen dorpen waren,deze dorpen zijn vernietigd en van de 2000 zijn er nog maar 20 families over. Deze families leven tussen de nieuwe nederzettingen die voor de Russische immigrante zijn gebouwd. Prachtige huizen,mooie straten en veel groen. een plek waar velen graag zouden willen wonen. Maar er is hier altijd een 'maar'. De Bedoeïenen die over gebleven leven in zeer moeilijke omstandigheden,zij hebben geen water,elektriciteit en voor de kinderen is het onderwijs niet toegankelijk in de stad. De tweede partij in de stad is die van minister Lieberman, Lieberman die alle Arabieren wil deporteren naar of Egypte of Jordanië.

De Bedoeïenen werden en worden in een te controleerbaar dorp geplaatst ,hun land afgenomen en het leven zeer moeilijk gemaakt, ook in Noord Israël.

Hun oorspronkelijke dorpen worden niet als dorp erkend en krijgt daardoor dus geen voorzieningen.

Onze weg vervolgd via een riviertje gelopen waar je kunt kanoën. Dit water komt van Jordanie. Het water komt eigenlijk van drie plekken, Jordanie, Syrie en Libanon. Israel steelt niet allen het land maar ook het water om zo de nederzettingen en eigen bevolking van water te voorzien. Over het Palestijnse land hebben ze een kanaal gemaakt en daarmee weer veel land ingenomen. Het water is niet voor de palesrijnse boeren maar voor de Israelische. Op Israelisch gebied hebben zij geen kanaal maar juist pijpleidingen aangelegd om verlies van grond te voorkomen.

Nog steeds bestaat de Galilei uit 52 % Palestijnen ondanks de vernietiging van vele dorpen.. De dorpen zijn gescheiden door een snelweg en uitbreiding van dorpen is zeer moeilijk. Het land is van hen afgenomen en het enige wat men nog kan of doen is werken op hun eigen land wat nu van Israëlische bedrijven is..

Je ziet veel nederzettingen,deze worden door hekken afgesloten en bewaakt door een beveiligingsbeambte. Als je niemand kent dan kom je er niet in.De rit naar de bezette Golanhoogte was prachtig, een zeer gevarieerd landschap,groen,rotsen,heuvels, roofvogels,kraanvogels,los lopende koeien(van de nederzettingen)uitzicht op Syrië en Libanon.

We vervolgde onze weg naar boven de heuvels in, na het pootje baden in de rivier. Regelmatig gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. Een van de oudste forten kunnen bekijken die hoog op een berg gebouwd was.

Geprobeerd om een Libanees dorp te bezoeken op een drie landenpunt. Wij zouden journalisten uit Nederland zijn maar helaas men trapte er niet in. Wij moesten toestemming vragen aan de militaire autoriteit die dan met een lijst naar het dorp/checkpoint gaan,. Als je op de lijst staat dan mag je er door. In de verte zagen wij de Sherba farm, het dorp waar Israël en Libanon strijd om voeren na terug trekking van Israël uit Libanon. Avonds in de krant gelezen dat Israël dit dorp aan Libanon il terug geven. Aan alle kanten stonden waarschuwingen voor landmijnen.

Ik kan eigenlijk zoveel voorbeelden geven over dorpen maar eigenlijk is het beeld heel duidelijk.

Israel bemoeilijkt het leven van alle Palestijnen , of ze nu in Israel wonen of niet.

Steden en dorpen mogen en kunnen niet uitbreiden daar zij omgeven worden door nederzettingen die wel mogen uitbreiden. Rondom de nederzettingen houdt men een soort veiligheidszone in acht die men niet mag over treden. Voor de nederzettingen wordt alles gedaan,mooie wegen,schone straten en veel ruimte,dit in tegenstelling tot de niet Joodse wijken. Zij krijgen vrijwel nooit toestemming om te bouwen en bestaand e gebouwen worden vernietigd. Israel heeft net toestemming gegeven om op Palesrijns gebied 100 woningen te bouwen in de illegale nederzetting Ariel.

Het Joods Nationaal Fonds legt ook overal bossen en parken aan die daardoor niet voor bewoning of bewerking beschikbaar zijn, bossen en parken op Palestijns land.

Vanuit de heuvels zag ik waterreservoirs die voor de Israëlische bedrijven zijn,op de bezette Golanhoogte mochten de boeren het opgevangen regenwater niet gebruiken,zij moesten daar voor betalen! Dit is een hele rel geworden die toch goed kwam voor de boeren.

In de kranten lees je hier ook steeds de oproep om huizen alleen aan de joodse bevolking te verhuren,iets wat wij ons niet kunnen voorstellen denk ik. Overal het zelfde liedje,uitpuilende Palestijnse dorpen/steden en uitbreidende Israëlische steden.

Enkele jongeren gesproken die een opdracht hadden om bepaalde opgravingen te bestuderen. Opgravingen die in vrijwel het hele land terug te voeren zijn naar de Thalmud. Dit terwijl er veel meer Romeinse bewijzen zijn en overblijfselen van de kruisvaarders. De andere delen van de geschiedenis worden genegeerd of ontkend. Een gids horen spreken, die volgens de kleinkinderen van de verdreven bevolking uit een dorp,leugens vertelde over een opgraving en het Palestijnse dorp achter de opgraving niet ging bekijken. Die geschiedenis wordt ontkend of verzwegen terwijl er zoveel stille getuigen zijn van de vernietiging van dorpen. Meters hoge cactussen die men vroeger rondom de huizen had staan en waar het Joods Nationaal Fonds dennenbomen heeft geplant om de bewijzen te verdoezelen. Ik durf dus met stelligheid te beweren dat het Joods Nationaal Fonds een criminele organisatie is die een grote rol speelt in de diefstal van land,verdoezelen van bewijzen en verdrijving van de Palestijnse bevolking. Een criminele organisatie die wereldwijd donoren heeft die hun giften via de belasting kunnen aftrekken en en medeplichtig maakt aan bovenstaande beschuldigingen.

Waar ik de jongeren aansprak had men kaarten opgehangen die de steden in de vallei aangaf. Ik vroeg of er ook Palestijnse dorpen stonden aangegeven,nee wel een Arabische stad,daar wonen geen Palestijnen want die wonen op de West Bank!

Zij vertelde dat zij zich zorgen maakte over de streng Orthodoxe Joden in Israël die het leven van zeer velen zeer bemoeilijken. Wat betreft Israël,Israël had de behoeftigen en de bedreigde mensen opgenomen en doet dat nog steeds daar het anti Semitische hoogtij viert in de wereld. Een van de grootouders was gedood in een concentratie kamp terwijl de gehele wereld toekeek. Niemand bekommerde zich over de Joden en dat deed Israël wel. Dat dit gevolgen had/heeft voor de Palestijnen leek niet tot hem door te dringen .Volgend jaar zouden zij het leger in gaan om Israel tegen de vijandige buurlanden te beschermen ,

Ik moet er wel bij schrijven dat zij vertelden dat zij ook bij Palestijnse organisaties op bezoek gingen om hun verhaal te horen.

Het racisme hier in Israël is geïnstitutionaliseerd en wordt op elk niveau gebezigd. Van het ontkennen van de Palestijnse geschiedenis tot aan de wetgeving aan toe. Het afleggen van de eed trouw te zijn aan de Joodse staat is natuurlijk 'het voorbeeld van racisme'

Palestijnen gaan niet het leger in en hebben daardoor ook geen voordelen zoals studiebeurs ,kansen op werk en woonruimte door het niet vervullen van de dienstplicht.

Organisaties die zich inzetten voor het internationaal recht komen op een zwarte lijst te staan en kunnen urenlang ondervraagd worden en al hun middelen worden afgepakt of bekeurd. Dit in tegenstelling tot hulp aan de kolonisten die met geweld de Palestijnse bevolking hun land afnemen en hen voorkomt om bijvoorbeeld hun olijven te plukken,hun land of huizen te betreden,hun kinderen naar school te brengen en ga maar zo door. Ten behoeven van deze en kolonisten worden aparte wegen aangelegd die voor Palestijnen niet toegankelijk zijn. Elke toegang tot een Palestijns dorp of stad kan in enkele minuten afgesloten worden en bij elke grote Palestijnse stad in Israël is een militaire basis. De Palestijnen worden als de vijand gezien en behandeld.

Goed terug naar de bezette Golanhoogte. Wij hebben daar thee gedronken met een man die op zijn 19 jaar in 1985 werd gearresteerd en 25 jaar heeft vast gezeten. Gearresteerd samen met zijn broer omdat zij de landmijnen rondom de huizen onschadelijk maakten en het wapendepot in de fik gestoken.

25 jaar vastgezeten voor het beschermen van de bevolking op de Golanhoogte( Syrie)

Alle martelpraktijken zijn toegepast hoewel hij er niet over sprak in details.

Velen zitten of hebben langer gezeten dan Nelson Mandela,beiden strijdend tegen apartheid en racisme.

Tegenwoordig martelt men op een andere manier,martelen zonder zichtbaar bewijs maar niet te min op een walgelijke manier.

Koude douche en dan de air conditie aanzetten,handen op de rug binden en dan door ophangen aan een touw,slaap onthouding,uren niet naar de wc mogen,rechtopstaand in een soort kast staan voor uren,handen en voeten vast binden en half achter over op een bankje neerzetten,is goed voor de buikspieren maar wel voor enkele minuten en niet voor uren,stinkende zakken over iemand zijn hoofd,stinkend naar kots of zo. Enkele jonge kinderen kregen een soort gelijke behandeling waarbij soldaten over hun hoofd plasten. Toch noemt men het Israëlische leger een van de meest morele legers ter wereld!

Uren kan ik schrijven maar weet dan dat mensen misschien afhaken omdat het te veel is.

Ik hoop wel dat ik voor mensen heb kunnen duidelijk maken hoe het hier gaat en dat de steun die Nederland aan Israël geeft,een beloning is van het racistische,zelfs fascistische gedrag van Israël. Wij zijn mede verantwoordelijk en de enige juiste hulp die wij de Palestijnen kunnen geven is een boycot van Israël en het onderdruk zetten van onze regering op een sterke en doeltreffende manier.

Niemand kan zeggen dat hij het niet wist,wij weten het allemaal en kunnen iets doen.

Ik denk niet dat de Palestijnen op nog meer projecten en NGO;s zitten te wachten daar die zich veelal voorzichtig uiten om donateurs,vaak religieus, niet voor het hoofd te stoten. Vele NGO's of directies van NGO:s houden daardoor juist de situatie in stand.

Morgen naar huis en zal dan later foto's bij de verhalen plakken.

Hopelijk stopt de douane van de 'enige democratie in het MO' mij niet om mijn spullen te controleren. Heb namelijk informatie materiaal gekregen vanuit Palestijnse organisaties en Palestijnse souvenirs,wat kan leiden tot langdurig verhoor.

Heleen Witte

Goede reis terug en hopelijk niet teveel gedonder met de grenspolitie. Bedankt voor je verslagen!
Heleen

sonja

Hi José,

Interessant verhaal over de Golan. Waarom stuur je die papieren overigens niet per post naar huis?

Groeten,
Sonja

Rineke

Hey Jose, alvast goeie reis, ben benieuwd naar de foto's.

Aad Verbaast

Goed reis terug. Een boeiend verslag weer.
Met eigen ogen heb je het nu gezien: de strijd is voor een heel groot deel de strijd om het water. Op en schandalige manier.

jose

Gisteren zonder moeite de douane gepasseerd,met een glimlach gezegd dat het land zo prachtig is ,op de vraag wat was de reden voor uw bezoek.
Ben echt verfomfaaid door een nacht niet slapen.
Foto's en eind verhaal volgen na wat bijkomen .
dank voor al jullie aandacht,
groet Jose

emmie

ik heb een boek gelezen van een joods meisje wat uit roemenie was gekomen en in het huis is gaan wonen van een palestijnse familie waar ze mee in kontakt kwam en waar 1 van de zonen een verzetsheld was
toen ik het boek uit had had ik een hekel gekregen aan de joden in israel
het is zoals u het beschrijft ze pakken de palestijnen alles af en ze hebben geen leven meer en kunnen nergens naartoe
israel heeft geluk dat het westen en de vs ze nog steunt want de arabische wereld haat hen en niet geheel onterecht