solidariteit.reismee.nl

Vervolg Negev.

Voordat ik vertel over de demonstratie in Bil'lin zal ik eerst verdergaan met mijn verhaal over de Negev.

De tweede dag zijn wij begonnen met een rondleiding op de lokale school. De kleuterklas zag er prachtig uit ,diverse speelhoeken die ingericht waren als doktersruimte,keukentje of poppenhoek. Het alfabet leerde zij ook met behulp van een afbeelding en men had veel aandacht voor de natuur/ landbouw,hoe groet iets en wat kun je er dan mee doen. De leerlingen van het voortgezet onderwijs waren heel nieuwsgierig en wij maakte kennis met de beste leerling voor Engels. De Engelse leraar, ook uit het noorden van Israël,vertelde het een en ander over zijn leerlingen. Hem was verteld de leerlingen niet echt huiswerk te geven daar zij dit zonder licht toch niet kunnen maken. Een leraar Engels ,een Ethiopische Hebreeuwse man stelde zich voor en vertelde over het leven van zijn familie. Zijn vader was na zijn bedevaart naar Mekka naar Jeruzalem gegaan om daar te gaan bidden. Hij bleef daar wonen en is later met een Ethiopische Hebreeuwse vrouw getrouwd. mandoein en een Joodse Izijn moeder mocht niet blijven daar een verschil is in het Joods of Hebreeuws zijn. Zijn ouders zijn toen naar de VS vertrokken waar hij is geboren. Hij wilde altijd naar Israel toe en dat is hem na jaren van vragen om toestemming uiteindelijk gelukt. Het zijn van een Hebreeuwse jood heeft niets te maken met het Zionisme,juist het tegenovergestelde. Hij vind het Zionisme en de bezetting heel fout en schreef later in zijn email dat hij graag met een groepje wilde deelnemen aan het olijfboom programma. Hij vertelde over zijn passie om de Bedoeïenen kinderen les te geven en hen zo een betere kans in de wereld te geven. Deze man had een prachtige uitstraling,krachtig en mooi. Hij vertelde ook dat Dimona een gevaar is voor de volksgezondheid en dat het aantal kankergevallen onder de bedoeïenen zorgwekkend stijg. (In Dimona worden kernwapens gemaakt) Beide leraren willen op de hoogte gehouden worden en ons zo nodig helpen met het verzamelen van informatie en ideeën.

Met een Bedoeïen en een Israër naar de niet erkende dorpen gegaan, Marijke heeft echt een geweldige job verricht om zo door de woestijn te rijden,niet echt zonder gevaar voor het beschadigen van de auto of over de kop op te gaan. Zij lieten ons het ambassadeur woud zien,aanplant van bomen door ambassadeurs in Israel maar wel op grond van de Bedoeïenen. Nationaal Fonds plant overal bomen met het geld van donoren uit de gehele wereld. De sponsoring van bomen kun je van de belasting aftrekken. Ik vraag mij af of sponsoren weten dat deze bomen op of Palestijns of op de grond van de Bedoeïenen worden geplant ter voorkoming dat mensen daar gaan wonen en Israël het bos als natuurgebied kan aanmerken (innemen)

We hebben een bezoek gebracht aan een familie waarvan het dorp al voor de 6de keer vernietigd was. Zij leven nu onder tentzeil en hebben hun koelkast in een aanhanger gezet die zo weggereden kan worden. Men heeft drie overdekkingen die straks als het gaat regenen geen beschutting zullen geven. Een om te slapen,een soort van keuken en een om te leven.

Het dorp telde 300 inwoners waarvan de meeste vrouwen en kinderen, hun bezittingen werden door ruim 1000 veiligheidspersoneel vernietigd.

Een van de gidsen vertelde dat hij bij elke vernietiging van een dorp,jongeren van rond de 17 jaar ziet die de politie helpen met het verwijderen/in beslag nemen van de huisraad en roepen en klappen dat Israël leeft .Overal zag je de stille getuigenis van een vernietigd dorp. Heel bizar. In het dorp waren nu een man en vrouw en het jongste broertje van de man die net had leren kruipen De vader van de man was opgepakt en een verbod gekregen om naar zijn eigen dorp te gaan. De man liet foto;s zien hoe zijn huis er vroeger uit zag en hoe het was vernietigd. Een mooi,eenvoudig en gezellig huis met alles erop en er aan. Op het land liepen ganzen die ook de weg naar de slaaptent hadden gevonden. In het dorp hadden zij naast de zeer oude begraafplaats een gemeenschap ruimte gemaakt om te voorkomen dat zij zouden worden aangevallen,men gaat er vanuit dat dit niet in de buurt van een begraafplaats zal plaats vinden. Voor 28.000 dollar heeft men schade toegebracht door het in beslag nemen van de generator,huisraad,oogst,brandstof en de vernietiging van het huis. De dorpsbewoners hebben altijd de opgelegde belasting betaald en toch ziet men hen niet als rechtmatige eigenaar. Ook hier wil Israël de rechtmatige eigenaars verdrijven en overdag vliegen ze over het gebied om foto's te nemen om zo te zien of er ontwikkelingen in het gebied zijn. Israël heeft tot het verbod vanuit de rechtbank de dorpen met vliegtuigjes besproeid met gif om zo mensen te laten vertrekken,sinds het verbod gebruikt men bulldozers.

Met de gidsen de burgemeester van Hura bezocht,een man waar ik wat wantrouwig naar keek daar hij de Israelische leiders aan de muur had hangen,maar Bea hangt ook in elke gemeente in Nederland.

Deze burgemeester,zelf ook een Bedoeïen heeft geweldige plannen voor zijn gemeente. Hij zet vol in op onderwijs en sinds zijn leiderschap heeft het dorp voor elke groep leerlingen wel een school of opleiding,hoogbegaafde,minder begaafde,autistische leerlingen. Hij zet in op groene scholen,groene thema's,cultuur van de Bedoeïenen behouden maar aansluiting zoeken bij de wereld van nu. 92% van de inwoners zijn onder de 40 jaar waarvan een deel onder de armoede grens leeft. Door educatie,werkgelegenheid en economische ontwikkeling zoals bedrijven naar Hura te brengen ,hoopt hij de gemeenschap een betere toekomst te bieden. Het percentage studenten wat naar de universiteit gaat stijgt met sprongen en vrouwen kunnen werken in de catering iets wat voorheen niet gebeurden. Ook wil hij de dorpen schoon en groen maken,iets waar ik mij alles bij kan voorstellen,vaak lijken de dorpen wel een openbare vuilnisbelt,overal plastic,blikjes en puin. Dit heeft te maken met slechte service of afwezigheid van gemeente reiniging maar ook met prioriteit en mentaliteit. Als men wereldwijd statiegeld zou berekenen voor fleesen dan zou een groot probleem opgelost zijn.

Na dit gesprek waar wij de rol van het joods nationaal fonds uit argwaan door de aanwezige foto's van de Israëlische leiders niet echt hebben aangekaart, zijn wij vertrokken naar een 68 jarige activist die al jaren strijdt voor zijn recht en nu uit zijn dorp is verbannen. Hij voert rechtszaak na rechtszaak om zijn gelijk te halen maar elke keer vragen zij meer informatie en bewijzen.

Deze man heeft zelfs bewijzen uit de Ottomaanse tijd,luchtfoto;s uit 1949 waaruit blijk dat het land bewerkt werd en geen verlaten land was.

Mappen vol bewijzen maar toch vindt de rechtbank het niet genoeg.

Israël heeft namelijk een wet die stelt dat land (geldt ook voor huizen)wat niet bewerkt/bewoont wordt, aan de staat toebehoort,ook als Israël de toegang tot het land of huis niet toe staat.De man is geboren en op gegroeid op zijn land maar na het ontstaan van de staat Israel werd hij onder het mom van militaire dreiging voor zes weken de toegang ontzegd. De zes weken gelden nog steeds ondanks de vele documenten die hij in zijn bezit heeft. Zijn aanwezigheid staat de bouw van nieuwe Joodse dorpen/steden in de weg en men zal hem waarschijnlijk nooit zijn land terug geven. Als je de hoeveelheid aan documenten ziet dan duizelt het in je hoofd,zoveel werk heeft hij verzet om zijn recht te halen maar tot nu zonder resultaat. In 1913 onder Brits mandaat,heeft zijn grootvader het land aan zijn kinderen verdeeld zoals hij nu het land aan zijn kinderen verdeelden met de intentie het land te behouden. In 1973 heeft hij een aanvraag gedaan om het land te bewerken als landbouwgrond. Israel heeft hem tussen 2006 en 2010 steeds gearresteerd en bij een arrestatie is hij zelfs een vinger kwijt geraakt die gelukkig na een transplantatie weer is aangezet. Hij heeft geprobeerd de politieman aan te klagen voor ernstige mishandeling maar dat werd afgewezen daar men het niet van maatschappelijk belang vond om onderzoek naar de gebeurtenis te doen. Men noemt hem een praatjesmaker en een probleem zoeker en vinden steeds weer nieuwe redenen tot arrestatie. Men heeft 40 aanklachten tegen hem en men heeft hem de kosten voor zijn ontruiming en politie salarissen opgelegd. In de Negev bouwt Israël alles voor de Joodse bevolking met alle bijbehorende voorzieningen en hebben high techn. bedrijven zich daar gevestigd maar voor de Bedoeïenen zijn deze voorzieningen ontoegankelijk.

Deze man staat voor vele bewoners van de Negev maar hij voelt zich gesterkt door een Australische advocaat die hem ook geadviseerd en geïnspireerd heeft. Alle opbrengsten van zijn garage zijn in proceskosten gaan zitten,toch gaat hij door en hoopt ooit nog eens naar het vredespaleis te gaan(of is het het ICC?)

De Bedoeinen op de west Bank hebben het trouwens nog slechter,zij leven onder golfplaten buiten de stad van alles af en uit gesloten.Ik weet dat het leger de huizen van golfplaat ook kapot maakt maar weet niet of zij in de Palestijnse dorpen willen of mogen wonen,is afhankelijk van hun identiteitspapieren.

Goed,gisteren naar Bil'lin geweest om daar de wekelijkse demonstratie bij te wonen.vanuit het dorp liepen wij naar de muur met daar achter een nieuwe weg die settlements met elkaar verbindt en die verboden zijn voor Palestijnen. De kolonisten nemen echt steeds meer plek in beslag en de blik vanaf de muur naar de nieuwe huizen zo dicht bij Bil'lin was zeer naar. Ik ben straks weer thuis maar elke uitbreiding van settlements heeft ernstige gevolgen voor de Palestijnen.

De aanvoerder van het wekelijks 'vreedzaam protest'zit samen met zijn broer gevangen,gevangen wegens het plegen van verzet.

Jongeren begonnen vrijsnel met stenen te gooien met als reactie veel,heel veel traangas. Het maakt niet uit of jongeren stenen gooien,men krijgt altijd traangas als reactie op de demonstratie.

Men vertelde dat er sinds twee weken met andere traangasbommetjes gooit,ze zijn anders van vorm en exploderen sneller met alle gevolgen van dien. Bil'lin is een proeftuin geworden voor het testen van traangas.

Ik heb mij snel uit de voeten gemaakt daar ik niet wist waar al die bommetjes terecht zouden komen en de stank was vreselijk. Na een uur was het voorbij en gingen de meesrte weer naar het dorp toe. Er was een groepje Joodse mensen uit Israel waarvan een man al 5 jaar elke zaterdag aanwezig is.een groepje De kans is groot dat het leger na de demonstratie nachts het dorp in gaat om jongeren te arresteren.

Vandaag naar het World Education forum geweest maar heb geen puf meer om te schrijven,was zelf ook niet echt onder de indruk.

Goed weer even genoeg tekst en morgen naar Jericho voor de dadels,hopelijk tref ik een chauffeur die rustig rijdt en dat het droog is want anders zijn de wegen zo glibberig.

Ben trouwens weer terug gegaan naar Beit Sahour,een plek waar ik mij echt thuis voel en waar de mensen heel vriendekijk zijn.

Hopelijk gaat alles goed met iedereen en lezen jullie met plezier mijn verhalen,

groet Jose