solidariteit.reismee.nl

Huis voor gehandicapte kinderen en Sakhnin

Woensdag heb ik jullie nog niet beschreven.

Die dag ben ik naar een opvang voor zwaar gehandicapte kinderen/jongeren geweest .Dit huis zorgt voor ongeveer 25 zwaar gehandicapte( geestelijk en lichamelijk)jongeren die op die plek klaar gestoomd worden om na drie jaar een baan te zoeken. Een lachertje dus. Die jongeren kunnen nooit zonder begeleiding ook maar iets van werk doen en zeker niet in de maatschappij.Ik heb daar het programma mee gelopen en kunnen zien hoe het niveau van deze jongeren was. Van zwaar spastisch tot het syndroom van Down. De jongeren deden daar aan drama,zingen,spelletjes om hun geheugen te trainen en ga maar zodoor. Ook deden zij daar ligt werk,kerstdingetjes in een plastick verpakking,weven,boekjes en kaarten van oud papier maken,van resten olijfbomenhout en papier brandstof maken en een eigen kas onderhouden .Alles maar dan ook alles moest onder begeleiding maar helaas hebben ook zij financiele problemen en weinig personeel. Er waren drie jongeren uit een familie en alle drie zwaar gehandicapt. Door de drama lessen en het optreden van de jongeren probeert men meer begrip voor gehandicapten te krijgen en ouders te laten zien waar hun kinderen toe in staat zijn. Het was echt goed om te zien maar triest om te weten dat de jongeren na drie jaar weg moeten. Men zit verlegen om tips om met de jongeren te doen wat geld kan opleveren,kleine dingen maken die verkocht kunnen worden.Tijdens mijn bezoek werd er in het gebouw een bijscholing gegeven aan werkende in de gehandicapte zorg om de zorg te verbeteren.Moest gelijk aan mijn bijscholingen denken maar ik neem mijn petje af voor de mensen die daar werken met de weinige middelen die zij hebben. Het liefst willen zij een soort sociale werkplaats waar de jongeren beschermd kunnen werken en verblijven. Helaas moet men ook daar bezuinigen(IMF).

Al-Basma Vocational Training Center for persons with disabilities

Olijven plukken bij Ali en Trees.

Trees is een Nederlandse vrouw die met een Palestijnse man is getrouwd en al jaren in Sakhnin woont .Sinds 1993 zijn zij bezig om een vergunning voor hun huis te krijgen en deze week moeten zij weer naar de rechtbank. Het land wat zij hebben is al heel lang van hen maar de gemeentewaar denederzettingen onder vallen hebben de grens verlegd ensinds dien valt het onderdie gemeente.Al jaren voeren zij een gevecht met die gemeente en krijgen zij boete op boete omdat ze daar wonen zonder vergunning terwijl de vergunning niet afgegeven wordt. OokheeftAli meerdere malen gevangen gezeten om het niethebben van een vergunning.Een gebed zonder eind wat veel kostbare tijd en geld kost. Vaak worden Palestijnen in Israelen op de West Bank op van alles gecontroleerd en bekeurd ,bekeurd omdat een kind wat onder huisarrest stond niet naar school gaat,maken van een plekje in de schaduw op iemand zijn eigen land en ga maar zo door.. Veel verhalen gehoord waar je niet vrolijk van wordt en ik mij steeds meer afvraag waar de compassie of de beschaving is gebleven.

Flink kunnen plukken en morgen weer verder,gelukkig was het nu geen 38 graden en scheen de zon niet zo vaak.

Op het nieuws werdhet bezoek van Jimmy Carter genoemd,hij bezocht een wijk in Oost Jeruzalem waarveel huizen op de nominatie staan om door rijke Amerikaanse joden in beslag genomen te worden. De grond zou volgens een rijke JoodseAmerikaan aande Joden toe behoren ondanks de papieren die premier Erdogan heeft overlegd uit deOttomaanse periode. De mensen hebbendeze huizen toegewezen gekregen in 1952 doorde UNWRA en Jordanie.De bewoners waren gevlucht voor de vernietiging van hun dorpen en huizen in o.a Haifa door Israelische troepen. Nu leven de mensen die hun huis al uitgezet zijn in tentenvoor hun huis maar ook die worden vernietigd en de prijs voor de vernietiging moeten zij zelf betalen.De toeloop van demonstranten was enorm maar er is natuurlijk door de aanwezigheid van Carter niets gebeurd. Gisteren beschreef ik het zelfde over een ander deel van Oost Jeruzalem. In Nablus op de West Bank is een school door kolonisten in brand gestoken en volgens de krant hier gaat de bouw van nieuwe nederzetting in een rap tempo. Wie wil er nu geen vrede,wie is er nu de partij die constant alle internationale verdragen schendt en met een voorstel komt dat er alleen vrede kan komen als alle niet Joodse inwoners Israel als Joodse staat erkennen. Het is nu weer niet genoeg dat men Israel als staat erkend. Waarom moeten moslims of christenen die in Israel wonen de Joodse staat met alle bijbehorende wetten en rituelen,erkennen? Waarom kan men niet een staat zijn waar geloof en politiek gescheiden is(buiten de illegale bezetting wat natuurlijk ook een misdaad is)Het leven is hier zeer ingewikkeld en zeker niet makkelijk .Iemand zei,God kan dit nooit voor ogen hebben gehad.

goed ,nu evenal het stof van het plukken van mij afwassen en luieren.

groet Jose

Gustav Draijer

M'n petje af Jose, je moet het allemaal maar een plekje zien te geven. Dank voor je doortastende verslagen. Ik leef met je mee. Het is inderdaad allemaal erg triest maar je bent goed bezig en we gaan gewoon door, want we weten dat dit niet goed is.
Sterkte, en nogmaals bedankt voor je relaas.
Gustav