solidariteit.reismee.nl

Thuis op veilige bodem.(4/11)

Thuis op veilige bodem.

Wat is het toch een voorrecht om in een land te wonen waar je niet bang hoeft te zijn voor militairen voor de deur, voor nachtelijke invallen en voor knokploegen die jou en je familie aanvallen, al dan niet gesteund door een leger van militairen. Niet bang hoeven te zijn in bus- en treinstations voor grote groepen jonge militairen met zware wapens of voor burgers in bussen die een wapen achter in de broekband hebben zitten. Misschien is het prettig als je tot de groep behoort die gewapend mag zijn. Maar mij gaven al die bewapende types en hun superioriteitsuitstraling een gevoel van onveiligheid en bedreiging.

De laatste paar dagen waren ontspannend en zeer gezellig. Vanuit Hebron ben ik met mijn vrijwilligersgroepje nog een dagje naar Bethlehem geweest en hebben daar rondgekeken. We bezochten het Aida vluchtelingenkamp en zagen daar traangasgranaathulzen op het net liggen dat boven het voetbalveldje was gespannen. Ook zagen we hulzen in de boompjes in de speeltuin. Het kamp wordt aan een kant afgesloten door de muur. Een ijzeren deur in de muur gaat dagelijks open en militairen komen dan het kamp binnen.
We kwamen in een vrij lege straat in het kamp terecht waar een jongen van ongeveer 13 jaar stenen aan het gooien was richting Israelische soldaten. Soldaten keken maar deden verder niets. Op de hoek van die straat hing een foto van een andere jongen die enkele maanden geleden door het hoofd was geschoten toen hij daar met zijn vrienden stond te chillen.
Een moeder uit het kamp vertelde dat haar zoon was ontvoerd door twee agenten in burger. Hij zit nu ergens in Israel in een gevangenis, waarom, geen idee.

Vanuit het kamp zagen we een groep mensen naar het plein gaan waar de kerk is waar Jezus zou zijn geboren. Ze wilden daar gaan demonstreren tegen de arrestaties van hun kinderen en het niet teruggeven van de lichamen van gedode Palestijnen.

In het Aida kamp wonen ongeveer 5000 mensen. Deze maand zijn er al 150 arrestaties verricht. Om te begrijpen waarom mensen zich verzetten, waarom zij zo boos zijn, lees de onderstaande link.

Van Bethlehem ging ik de volgende dag naar Sakhnin ,ligt in Noord Israel (48) Even een paar dagen ontspannen en giebelen. Met een busje vertrok ik om 7 uur richting Jeruzalem. Onderweg zag ik mensen op straat die stonden te wachten op vervoer naar werk of school. Tegenover hen stonden twee militairen met hun wapen in de aanslag, klaar om te schieten. Ik vroeg aan mijn buurvrouw in het busje wat die militairen daar deden, of er een nederzetting in de buurt was. Ze kon hier niet zo goed op antwoorden. Later begreep ik het: ze waren daar om kolonisten te beschermen die een oud Palestijns ziekenhuisje en gast house bezet hielden. Logisch toch, je kraakt, je neemt andermans huis/bezit in beslag en het leger is daar om een ieder neer te schieten die ook maar in de buurt komt om zijn of haar bezit op te eisen.

De reis ging voorspoedig. In Jerusalem zag ik veel militairen vrij nonchalant rondlopen met hun wapens. Sommigen liepen zelfs in korte broek, singlet, met flip flops aan en het wapen over de schouder. Hopelijk wint de moraal het van de testosteron en gebruiken ze de wapens niet.

In Sakhnin was het zoals altijd geweldig. Heerlijk gewandeld, met uitzicht op dalen en heuvels. Vanuit een hooggelegen punt keken we neer in de Battouf vallei. In deze vallei liggen een groot aantal Palestijnse dorpen en door de vallei loopt een kanaal dat water vervoert vanaf het Meer van Tiberias naar de Negev. Er stroomt nu heel weinig water door het kanaal omdat het waterpeil in het Meer van Tiberias zeer laag staat.
Er zijn maar een beperkt aantal oversteekplaatsen waarde Palestijnenhet kanaal kunnen oversteken. Het is de Palestijnen verboden om water uit het kanaal te nemen. Daar waar het Palestijnse gebied ophoudt, gaat het kanaal ondergronds zodat Israël minder bebouwbaar land verliest.
In de regentijd loopt het water vanaf de heuvels over de Palestijnse velden en in de zomer is het kurkdroog. Geen enkele Palestijn heeft geld genoeg om te zorgen dat dit vruchtbare land goed bewerkt en bereikt kan worden. Het schijnt dat Israel geen toestemming wil geven daar zij een zeldzame insect willen beschermen.( http://www.palestinechronicle.com/land-day-tigers/)

Het is altijd de vraag, hoe moet het nu verder tussen Israel en Palestina. Is de situatie nu erger dan vroeger of is er meer aandacht voor wat er gebeurt door de sociale media? Als je het boek van Ilan Pappe leest dan is duidelijk dat het optreden van Israel altijd gewelddadig is geweest en bewust het land hebben willen zuiveren van Palestijnen. Ongelooflijk slecht en mensonterend.https://www.bol.com/nl/p/de-etnische-zuivering-van-palestina/1001004005492261/

Ooit zullen de aanhangers van het zionisme moeten erkennen dat het hier net zo fout is als destijds onder het apartheidsregiem in Zuid Afrika, heel fout. Volgend jaar is het een eeuw na de ondertekening van de Balfourdeclaratie (http://jaffadok.nl/balfour-verklaring/), een goed moment om schuld te bekennen en het leven te beteren. Voor gelijke rechten voor alle burgers in een democratische staat.

Maar zolang er geen democratische staat is waar een ieder gelijk is, moeten wij doorgaan met de Boycot, De-investment en Sancties campagne.

Johan Feitsma

Goed stuk !!
Niet goed wat de situatie daar betreft natuurlijk.
We moeten doorgaan met BDS en ook zoveel mogelijk doorgeven wat daar echt 'op de grond' gebeurt !