solidariteit.reismee.nl

Youth against settelements,nieuwe lichting menselijk schild en Dr Hashem Azzeh.

Youth against settlements, nieuwe lichting menselijk schild en Dr. Hashem Azzeh

Een bezoek aan Youth against settlements gebracht. Via een steile helling naar de top van de heuvel waar hun plek is. Een mooie plek met uitzicht over Hebron. Prachtige kleuren afhankelijk van de stand van de zon, genieten dus. Ik kwam aan toen er een hele groep toekomstige Israelische militairen (menselijk schild) aanwezig waren. Zij kregen uitleg van de Palestijnse jongeren (youth against settlements)over de manier waarop militairen zich (mis)gedragen en hoe de Palestijnen reageren op de aanwezigheid van militairen en de bezetting. Israelische jongeren van rond de 18 jaar die binnenkort in dienst gaan, trots zijn op het dienen van hun land, de druk van de omgeving niet kunnen weerstaan en niet durven te weigeren en de vele voordelen die militaire dient oplevert. Korting op van alles en nog wat, studiebeurs. baan, hypotheek, en misschien nog wel meer.

Sommige jongeren waren ontzet, dat kun je zien aan hun gezichtsuitdrukking, aan hun lichaamstaal. Sommigen wilde zich verdedigen, ja maar jullie steken of rijden ons dood. Welke regering willen jullie, Hamas of PLO, en wat dan als jullie een eigen staat krijgen, dan krijgen wij ook oorlog met omringende Arabische landen (met de meeste regeringen van Arabische landen heeft Israel een goede relatie). Jongeren die net zoals de NL jongeren misschien nog geen ei kunnen koken, maar binnenkort wel met een wapen rondlopen en kunnen beslissen over andermans leven, over andermans kind, vader, moeder of vriend. Jongeren die een kleine groep kolonisten in Hebron beschermen. Kolonisten die bomen vernielen, mensen mishandelen, uitschelden en ga maar zo door. Kolonisten en militairen die een grote gezellige familie lijken te zijn en samen terreur uitoefenen. De toekomstige werkplek voor de aanwezige jongeren. Een ontsteld meisje kwam naar mij toe, wilde weten waar ik vandaan kwam, waarom iedereen toch zoveel kritiek had op Israel. Ja we doen niet alles goed maar zo slecht zijn we toch ook niet? We waarschuwen zelfs mensen voordat wij gaan bombarderen.Later vond ik deze tekst op internet, een tekst van iemand in Gaza. (Gaza) "If you got this sms, you have to collect your life in ten minutes, to take all your family, official papers, money, childhood photos , your kids, in ten minutes. It's certain that you will forget many things which will disappear forever, and become just memories, in ten minutes the walls which protect you years from cold and heat will no longer be existing, in ten minutes everything you loved in your house will be a piece of your memory, so if you were living in Gaza prepare everything in a can and put it beside your door because ten minutes will be just ten minutes... it's just Gaza." Ik vroeg of ze Facebook had en of ik haar dan wat titels van boeken en video's mocht geven. Het kind was echt in de war, helaas heeft ze het niet aangedurft om facebookvriend te worden . Sommigen gaven de Palestijnse jongeren een hand, een welgemeende hand, anderen verlieten al dan niet onder de indruk het terrein. De Israelische jongeren waren trouwens op eigen verzoek naar de organisatie Youth against settlements gekomen. Met Palestijnse jongeren een olijfboom van zijn olijven ontdaan. Het was niet zo goed georganiseerd maar wel een goede indruk gekregen van de problemen in die omgeving. De wijk heet Tel Rumeida en heeft heel veel te lijden van de nederzetting. Vanaf het huis kon je zo in de tuin van de kolonisten komen en natuurlijk andersom. Op nog geen steenworp afstand wonen zeer onvriendelijke kolonisten die hen het leven zuur maken. Deze kolonisten worden weer beschermd door een leger militairen die vanuit het huis duidelijk zichtbaar aanwezig zijn. De militairen bepalen wanneer er olijven geplukt worden of niet, soms stelen kolonisten de geplukte olijven en de eigenaar kan er niets tegen doen. Op en rond de heuvel lopen heel veel kolonisten en militairen rond, dit tot groot ongenoegen van de plaatselijke bevolking. Wij waren uitgenodigd door de familie van Dr. Hashem Azzeh. Hij stierf vorig jaar tijdens ongeregeldheden (twee tieners waren na een veronderstelde aanval op militairen doodgeschoten). De militairen weigerden ambulances de toegang tot de wijk/huis. Uiteindelijk hebben buren hem naar de ambulance gebracht. Onderweg heeft hij zoveel traangas ingeademd dat de hartklachten en de traangas hem fataal zijn geworden. Dr Hashem Azzeh was een arts maar moest zijn werk voor de UN opgeven i.v.m. huisarrest opgelegd door het leger. Hij is toen activist geworden, vele internationale organisaties ontvangen, buren bijgestaan en rondleidingen gegeven. De kolonisten hebben het leven van hem en zijn gezin ernstige schade berokkend. Zij hebben zijn vrouw mishandeld met als gevolg 2 keer een miskraam, hem mishandeld, zijn bomen vergiftigd en ga maar zo door.https://palsolidarity.org/2015/10/ism-mourns-the-death-of-longtime-supporter-and-friend-hashem-azzeh/ Hashem had een vrouw en 4 kinderen, een van zijn kinderen hield een prachtige toespraak en vroeg de aanwezigen om toch vooral maar de boodschappen in het oude centrum te blijven doen, de moskee te bezoeken en op bezoek bij familie te gaan. De oude stad mag en kan niet dood gaan. Na de herdenkingsbijeenkomst naar de oude stad gegaan om de kolonistentour te monitoren. Tientallen kolonisten liepen door de oude stad onder bescherming van een veelvoud aan zwaarbewapende militairen. Het leek erop dat er een beroemde kolonist aanwezig was, wat een legermacht en wat een machtsvertoon. Waarschijnlijk Baruch Marzel, hij heeft posters in zijn huis hangen waarop staat dat God hen het recht gaf om Arabieren te doden. Gezellig typetje of niet soms? Om een indruk te krijgen hoe zo'n kolonistentour eruit ziet, zie youtubefilmpjehttps://www.youtube.com/watch?v=2ZqS7GZTMZk. Geeft een heel goed beeld over de waanzin in Hebron.

Op het einde gooiden twee jongetjes van een jaar of 10 twee steentjes, een van de militairen rende er met wapen zonder veiligheidspin op af. Gelukkig waren ze hem te snel af. Maar wanneer is de militair sneller?