solidariteit.reismee.nl

olijven plukken

Hallo allemaal,

Gisteren is er een Belgisch vrouw gekomen voor een dagje en met haar heb ik Pizza gegeten.In Nablus,in de wijk waar ik zit komen steeds meer luxe winkels en restaurants voor de rijkere bevolking maar ik kan niet zeggen dat die winkels of restaurants druk bezocht worden. Ook worden er steeds meer duurdere huizen gebouwd, voor wie weet ik niet.

Vandaag voor het eerst geplukt met twee families en drie vrijwilligers. Er zouden meerdere vrijwilligers komen maar die zijn er nog steeds niet. Tot ver achter op het land hebben wij geplukt, gelukkig was het bewolkt en daardoor niet zo zwaar. Wel waren de bomen heel droog en de olijven nog aan de kleine kant. De boeren moeten steeds toestemming vragen om hun land op te kunnen en kunnen aangevallen worden door kolonisten, pas nog kregen ze 1 minuut de tijd om te vertrekken anders zou er geschoten worden,zonder olijven en ezel zijn ze snel weggegaan en alles werd door de kolonisten mee genomen, zelfs de ezel.De ezel hebben zij terug kunnen krijgen maar niet hun olijven. Vandaag kwam het leger 3 keer langs om te vragen of alles goed ging en of wij iets nodig hadden, iedereen was zeer argwanend en op zijn hoede.

Een van de mannen sprak Hebreeuws,dit had hij in de gevangenis geleerd waar hij jaren heeft gezeten en kon daardoor met hen communiceren.

De familie was heel aardig en een van de mannen zorgde voor de maaltijd en koffie/thee wat hij op een vuurtje maakte.

Rond 14.00 uur kwam het leger weer terug om te zeggen dat hun dienst erop zat en dat de kolonisten terug kwamen van hun werk en zij de veiligheid niet konden garanderen,dus alles opgeruimd en ingepakt,De nederzettingen kon je vanaf het land zien liggen op de heuvels met daarnaast een fabriek die zijn afvalwater loost op het land van de boeren.Hier ondervinden zij veel last van, stank en het doodgaan van olijfbomen.Onderweg naar het dorp waren nog mensen aan het plukken maar misschien waren zij te ver van de nederzettingen,waardoor zij niet lastig gevallen zullen worden,morgen hoor ik wel hoe het met hen is vergaan.Ik vroeg aan een van de plukkers of zij bang waren voor de soldaten,natuurlijk zijn ze bang maar ze zijn al zoveel gewend ,zoveel tanks,helikopters,wapens en kogels,dat ze nergens meer van opkijken.In het dorp op de taxi gewacht, die ons morgens had gebracht. Ook hij had jaren in de gevangenis gezeten en sprak Hebreeuws en goed engels. Hij bracht ons weer naar het sociaal centrum waar het zoals altijd druk was. Kinderen die een buitenlandse taal leerden, judo lessen kregen en computerles. Veel jongeren zijn daar ook aanwezig om elkaar te ontmoeten en voor de kleintjes ,de enige ruime ,veilige plek, zonder verkeer, met een voetbal plek. De oudere jongeren waren met de twee jongere vrijwilligsters aan het volksdansen,iets wat hen heel goed afging.We hebben een kijkje genomen in een centrum voor gehandicapte kinderen,een centrum wat bij ons niet door de inspectie zou komen. Vrij donker en klein met weinig uitdagende middelen die de kinderen zouden moeten prikkelen.Overal waren er muur tekeningen van sprookjes of dieren,iets wat het in ieder geval nog wat gezellig maakte. Ook hier werken ze met vrijwilligers en ook hier hebben ze te kampen met te kort aan geld. Vanuit een deel van Nablus komen er zo'n 200 kinderen naar het kamp die meer of minder gehandicapt zijn. Kleine ruimtes met enkele tafeltjes,oud speelgoed en wat rollen waar kinderen over kunnen rollen om hun spieren te versterken. Kinderen leren er ook schrijven of lezen, voor zover dat mogelijk is .De meeste kinderen hebben een zuurstof gebrek tijdens de bevalling opgelopen.In het centrum weert een fysiotherapeute ,heeft een kleine ruimte met een halve behandeltafel en wat massage materiaal. Jammer om te zien dat de gezondheidszorg zo slecht is en dat er te weinig ziekenhuizen of klinieken zijn. Zou graag veel educatief materiaal willen verzamelen en duurzaam speelgoed ipv het spul wat ik hier heb gezien. Wie weet is het mogelijk omdat te organiseren ,wie een idee heeft, ik hoor het graag.

Het Belgische meisje ,verbonden aan een Palestijnse organisatie in België ,met banden met organisaties en instellingen in Palestina, is weer weg.Ik hou contact met haar en zal vragen naar haar afstudeeronderwerp. Zij vertelde over haar bezoek aan Nabi Saleh,een dorp waar het elke vrijdag hel is. Sinds de kolonisten vele olijfbomen hebben vernield en de watervoorziening van het dorp in gebruik hebben genomen.Het geweldloze verzet wordt hen niet in dank afgenomen, verschillende soorten traangas,stinkend water,geluidsbommen en rubber kogels zijn het antwoord. Na 5 minuten lopen is het al raak en de traangasbommen of granaten worden op korte afstand en in grote getalen op de demonstranten afgevuurd. De leider van het geweldloos verzet zit sinds kort gevangen. Het leger heeft jongeren nachts(11 jarigen)opgepakt en hen zolang onderdrukt en verhoord dat zij hebben verklaard dat hij de jongeren dwong om stenen te gooien. Zijn vrouw is al meerder malen gearresteerd en mishandeld en zijn zoon gewond geraakt bij de protesten.Hij is gevlucht naar een andere plek,toen hij hoorde dat kinderen tegen hem hadden moeten getuigen.Wat wil je als je weet wat je te wachten staat in de gevangenis.Tijdens de tweede intifada heeft hij jaren vast gezeten en is hij ernstig mishandeld. Hij werd opgehangen aan het plafond,men heeft hem laten vallen, met een drie maanden durende coma als gevolg. Toen hij zijn vrouw in het geheim wilde bezoeken, is hij opgepakt. Een neef is ook gearresteerd en heeft voor het vreedzame verzet 1 1/2 jaar gekregen. Het huis van de familie staat op de lijst om vernietigd te worden. een zus van Bassem Tamimi is in 1993 vermoord door en Israëlische soldaat toen zij naar de rechtszaak van haar zoon ging, hoeveel kan een mens verdragen?

Lees een interview met haar en je zult lezen dat zij niet vervuld is met haat of wraak,alleen gerechtigheid.

Kinderen worden in het midden van de nacht wakker gemaakt en gefotografeerd,52% van de kinderen die werden gearresteerd,werden dat tussen middernacht en 05.00 uur.

Het proces tegen Bassem Tamimi,met als getuigen een 14 jarige jongen, die op illegale wijze gemarteld en verhoord is..

Zelfs de EU is bezorgd over de veroordeling van Bassem Tamimi, dat wil wat zeggen daar men het steeds heeft over de ene Israëlische militair in Gaza.

Elke vrijdag verandert het dorp in een militaire zone en wordt het vrijwel de gehele dag afgesloten.

Toch gaan er steeds meer mensen daar naar toe om te protesteren en filmen zij wat er gaande is voor B'Tselem

De demonstraties zouden volgens de aanklacht illegaal zijn, het in gebruik nemen van een waterput en het vernielen van olijfbomen door illegale kolonisten schijnt legaal te zijn.

Ik zou graag het dorp(enkele honderden inwoners)willen zien,gaan demonstreren met de kans om gewond te raken of zo pislink te worden, dat durf ik niet aan.

Dit zijn verhalen die je overal kunt horen,sommige erger,sommige minder erg maar erg genoeg om op zijn minst als Nederland ve eeuwige steun en onvoorwaardelijke steun eens te evalueren, nu kan het nog,straks is het te laat.

Voor nu weer,oogjes dicht en snaveltjes toe

groet José

Heleen

Hallo José, dank voor je informatieve stukken! Je maakt er veel werk van, waar haal je de tijd vandaan?

jose

Heleen,dinsdag kom ik naar Beit Sahour,hopelijk kunnen wij met de Nederlandse cliub , savonds met elaar wat drinken in de sitadel
groet jose

Wim